Buitenbeentje... Met de rolstoel door krekengebied

Niets zo fijn als een voorjaarszonnetje... Dus wordt de rolstoel ingeladen (yep, mijn wandelmaatje heeft nog minstens een maand verbod om zijn voet te belasten) en tuffen we richting Hoek, een deelgemeente van Terneuzen. Op ons programma: een knooppuntertje van zo'n dikke 9 kilometer over een "geschikt" parcours.
Ervaring heeft me geleerd dat de polderwegen in deze streek meestal rustig zijn, wat ze perfect maakt voor onze rolstoelwandeling. Al meteen bij de start worden we getrakteerd op een hoogtepuntje: een bruggetje over de Voorste Kreek, een oude zijarm van de Braakman en natuurgebied. Mooi! 



Dan krijgen we een stukje onverhard (700 meter) onder de wieltjes. Ik had een alternatieve (verharde) route voorzien, maar dat blijkt niet nodig en we genieten dan toch van een stukje bos. Het Toorenbos is een een jong aangeplant bos met een paraboolvormig bospad. Jammer genoeg is dit stukje momenteel door stormschade van vorig weekend niet toegankelijk. Er hoort ook een plek met "gedenkbomen" bij, als je het mij vraagt een schitterende manier om de herinneringen aan een dierbare tastbaar te maken én om meteen voor een extra boom te zorgen.



De weggetjes gaan langs de Achterste Kreek door het buurtschap Boerengat. De meeste woningen hier moesten echter wijken voor het industriegebied met daarop een vestiging van de chemiereus Dow Chemical, met 16 fabrieken de op één na grootste productielocatie van Dow wereldwijd. Nu kan je al die installaties bezwaarlijk "mooi" noemen, maar toch... er zit een zekere schoonheid in de lelijkheid ervan. Je krijgt echter niet veel te zien van het chemisch complex, daar zorgt de dijk wel voor. 



Hier en daar staat nog een boerderij, voor de rest is het een open polderlandschap. We ruilen de Achterste Kreek terug in voor de Voorste en komen zo in buurtschap Paradijs. Dit bestaat uit een paar boerenbedrijven annex maneges/boerderijcampings. Hier trekt een wandelpoortje bovenop de dijk mijn aandacht, dus het nieuwsgierig aagje in mij wil naar boven. Ik word niet teleurgesteld, want onder me ligt de Braakmankreek in al zijn glorie te blinken. Bij de kreek horen twee natuurgebieden: Braakman-Noord en Braakman-Zuid, wandeltoppertjes in Zeeuws-Vlaanderen. Bekijk zeker eens mijn eerdere blogs Natuurgebied Braakman-Noord, speuren naar bramen en vlinders of Natuurgebied Braakman-Zuid, een stukje paradijs in Zeeuws-Vlaanderen (en toen had ik nog geen weet van dit poortje).



Via de Noorddijk en met de Voorste Kreek als onze metgezel bereiken we al snel terug ons startpunt. Het moet gezegd, als rolstoelwandeling scoort deze hoog. En dat terwijl ik geen asfaltstapper ben... Een onbekend en onbemind stukje Zeeuwse polder!


Praktische info:
vertrek: Rozenlaan, Hoek (Terneuzen) (gratis parkeren langs straat)
afstand: ca 9,4 km (0,7 km onverhard) - lus - vlak - rolstoelvriendelijk
mijn persoonlijke scores: algemeen 7,5/10 (zonnig, 6°C, 2Bft) - stilte 8,5/10 - score als rolstoelwandeling 8,5/10

Route op het wandelnetwerk "Langs linies en kreken / Oost-Zeeuws-Vlaanderen".
Knooppunten: 50 - 51 - 20 - 16 - 10 - 50
De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. Check daarom voor je vertrekt een routeplanner zoals Wandelknooppunt of Wandelnet.nl.

Paar bankjes. Geen horeca. 

© 2022 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.


Reacties

Populaire posts