Leiestreeklusje rond Sint-Denijs

Na wat gesnuffel in het aanbod wandelroutes van Westtoer kies ik er eentje in één van de dunstbevolkte gebieden van Vlaanderen: een knooppuntertje op het netwerk Land van Mortagne in Sint-Denijs.


Deze deelgemeente van het West-Vlaamse Zwevegem heeft nog geen 3.000 inwoners, maar wel - zoals veelal in Vlaanderen - een joekel van een kerk. Bijzonder is dat deze kerk gewijd is aan twee patroonheiligen: Sint-Dionysius en Sint-Genesius. Dus voor de naam is de gemeente het niet ver gaan zoeken... Sint-Denijs in het Nederlands en Saint-Genois in het Frans. Ook al sta je hier op West-Vlaams grondgebied, de grenzen zijn vlakbij. Op amper 5 kilometer heb je de taalgrens met het Waalse gewest en op een kleine 20 kilometer steek je de Franse landsgrens al over.



Geen grensoverschrijdende wandeling vandaag, maar gewoon even genieten van rust en mooi weer. Na een lange periode van grijze wolken, regen en mist, doet het deugd om met de zon op de snoet op knooppuntenjacht te gaan. De vrieskou neem ik er met plezier bij. Zo doet mijn zelfgebreide muts toch nog dienst.


De kerkwegels volgen elkaar in ijltempo op en mooie vergezichten zijn nooit veraf. Toch blijf ik een beetje op mijn honger zitten... De bewoonde wereld en de bijhorende bebouwing zijn nooit veraf. Gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de zalige rust en het enthousiasme van mijn tijdelijk wandelmaatje. Een plaatselijke zwarte kat gaat - in ruil voor de nodige liefkozingen - een heel eind met me mee op pad. Iets waar ik nog vrolijker van word, want ik ben een écht kattenmens. Even later krijg ik dan weer het gezelschap van een uitgelaten paard dat blijkbaar nood heeft aan wat affectie en een babbel. Het is een beestig dagje 😄


Voor wie graag rond de kerktoren wandelt, is dit een mooie wandeling. Ikzelf ben dankbaar voor de ervaring, maar mijn voorkeur gaat uit naar een wandeling in de nabijgelegen gemeentes Spiere-Helkijn of Kooigem (zie Grensgeval Spiere-Helkijn of In de voetsporen van Freddy De Vadder). En wie weet, ontdek ik in de toekomst nog andere leuke toertjes.


Praktische info:
vertrek: kerk Sint-Denijsplaats, Sint-Denijs (gratis - 20-tal plaatsen)
afstand: 8,6 km (waarvan 3,4 km onverhard) - lus - vlak met hier en daar een lichte glooiing
mijn persoonlijke scores: algemeen 7,5/10 (zonnig, 2°C, 1Bft) - stilte 9/10

Route op het wandelnetwerk "Land van Mortagne".
Knooppunten: 20 - 19 - 91 - 90 - 79 - 78 - 77 - 76 - 75 - 74 - 95 - 96 - 97 - 22 - 21 - 20
Een paar bankjes. Horeca op het dorpsplein.
De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. Check daarom voor je vertrekt een routeplanner zoals Wandelknooppunt of Routen wandelplanner.

© 2021 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts