Wandelen over de Damse stadswallen

De aanhoudende regen in combinatie met de voetblessure van mijn wandelmaatje hebben ervoor gezorgd dat ik de laatste tijd minder écht ging wandelen. Een paar blokjes om in de buurt of gaan rolstoelwandelen in een dichtbijgelegen domein... dat was het zo een beetje. Vandaag kon ik de kriebels echter niet langer negeren en trok ik richting Damme, één van mijn favoriete plekjes in het Brugse Ommeland. Vooral in de periodes waar het stadje niet ondergelopen wordt door (dagjes)toeristen vind ik het er heerlijk. 



De grote aantrekkingskracht schuilt voor mij - hoe kan het ook anders - in de aanwezigheid van water in combinatie met prachtige natuur. Wandelknooppunten vind je hier (nog) niet, maar er zijn wel een paar bewegwijzerde wandelingen waaruit je kan kiezen. Zo is er bijvoorbeeld de 12 kilometer lange "Damse Vaart-wandelroute" (zie Ronddwalen in het land van Uilenspigel) en zo is er sinds kort ook een "Kom op tegen kanker-wandelroute" van zo'n 5 kilometer. Zelf kies ik vandaag voor de 9 kilometerlange "Stadswallen van Damme"-wandelroute" van Natuurpunt/AS Adventure. 




Al deze wandelingen hebben een gemene deler: de stadswallen, zo'n dikke 400 jaar geleden gebouwd door de Spaanse bezetter. Zeker vanuit de lucht kan je nog goed de stervorm van deze omwalling herkennen. Het militair belang van Damme was echter van korte duur en nu zijn de stadswallen een door Natuurpunt beheerd natuurgebied met open water, hooiweiden, rietkragen en moerasbos. In deze groene oase loop je bovenop de wallen en langs kreekrestanten, ingepolderde gronden en stokoude knotwilgen. 



Ik laat me voor de zoveelste keren betoveren door de rust van de Stadwallen en natuurreservaat Romboutswerve, de fotogenieke oevers van de Damse Vaart, de gezelligheid van de kleine straatjes, het kronkelende pad van het Zuidervaartje, ... En uiteraard vergeet ik de Schellemolen niet, het herkenningsbaken van dit West-Vlaamse stadje.




Dit stukje Brugse Ommeland is mooi in alle seizoenen... Misschien daarom dat ik er steeds blijf terugkomen?


Praktische info:
vertrek: randparkings Damme Zuid en Damme Oost (gratis)
afstand: 9 km - lus - vlak - grotendeels verhard
mijn persoonlijke scores: algemeen 8,5/10 (halfbewolkt tot zonnig, 8°C, 4Bft) ; stilte 8,5/10

Vrij veel bankjes, Horeca in Damme-centrum.


Leden van Natuurpunt kunnen de route gratis downloaden op de site van Natuurpunt. Op het bewegwijzerde parcours (logo Natuurpunt + AS Adventure) vind je op verschillende plekken borden met de overzichtskaart en achtergrondinfo.

© 2021 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts