Rolstoelwandelen in Provinciaal Domein Puyenbroeck

Sinds vandaag ben ik weer een ervaring rijker. Mijn hubbie zit geplaagd met een voetblessure (vermoedelijk een stressfractuur, maar daar hebben we nog geen duidelijkheid over) en hij kan zich dus enkel beperkt met behulp van krukken verplaatsen. En dat in één van de mooiste wandelseizoenen van het jaar... Dus moesten we niet lang twijfelen om een rolstoel te huren en op die manier toch wat te profiteren van wat herfstvitamientjes. 


Nu is zo'n huurrolstoel vrij basic, dus moest er nagedacht worden over het parcours: een vlakke en verharde ondergrond stond hoog op het prioriteitenlijstje, extra vereisten waren dan nog bos en stilte. Na enig denkwerk kwam ik uit bij Provinciaal Domein Puyenbroeck in Wachtebeke. Uiteraard is dit niet de eerste keer dat we hier komen ronddwalen (zie bijvoorbeeld De groene long van Provinciaal Domein Puyenbroeck), maar met een rolstoel... dat is nieuw 😃


De grootste troef van het domein is de uitgestrektheid met weiden, bossen, dreven en vijvers. Waar we normaal gezien verharde paden zoveel mogelijk proberen te vermijden, is het nu een zegen dat er hier zoveel zijn. Ook de grintpaden zijn goed berijdbaar met maar hier en daar een plasje van de voorbije regendag. De wandelknooppunten gebruiken we vandaag niet, die lopen immers grotendeels over onverharde paden. Nee, ik ga gewoon mijn neus achterna en we zien wel. Overal op het domein staan plattegronden waar jammer genoeg niet op aangegeven staat waar je je bevindt. En veel herkenbare landschapselementen zijn er niet, een schuilhut niet nagesproken. Op een gegeven moment dan toch maar even de app van Wandelknooppunt erbij gehaald... Kwestie van niet in rondjes te blijven lopen. Het blijkt echter dat mijn richtingsgevoel me niet in de steek heeft gelaten en we op de goede weg rollen.



Ik ontdek al gauw dat het voortduwen van zo'n rolstoel best vermoeiend is, zeker als het wat bergop gaat. Ook boomwortels en stoepranden maken het niet altijd evident 😄 Uiteindelijk wordt het een tochtje van zo'n 7,5 kilometer waarbij de ene ondertussen zit te koukleumen en de ander lekker warm heeft van de workout. Maar allebei hebben we genoten. De volgende keer nemen we gewoon een dekentje mee.


Praktische info:
vertrek: parking 2, Stenenbrug, Wachtebeke
afstand: 7,5km - lus - vlak
mijn persoonlijke scores: algemeen 8,5/10 (halfbewolkt, 11°C, 1Bft) - stilte 8,5/10 - rolstoelvriendelijk 9,5/10

Verdere info op Provinciaal Domein Puyenbroeck
Veel bankjes. Horeca op het domein.

Het wandelnetwerk "Moervaartvallei" loopt door het domein.


© 2021 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden


Reacties

Populaire posts