Buitenbeentje... Op stap tussen vulkanen en kratermeeren

Na onze wandelexploten in en rond Einruhr (zie De Eifelgeiste achterna ) reizen we nog wat verder naar Deudesfeld, een klein dorp midden in het Natur- und Geopark Vulkaneifel. Ook hier is het een blij weerzien met de streek na vele jaren afwezigheid.

Achter mooie en stille plekjes moet je hier nooit ver zoeken.

Uitkijktoren Landesblick

Bovenop de Windsborner Krater... even klimmen, maar de moeite!

Uitgestrekte hoogvlaktes, dichte bossen, heldere beekjes, malse weides en gezellige dorpjes,... de Vulkaaneifel heeft het allemaal. Maar er is ook iets wat deze regio bijzonder maakt: ieder jaar wordt het landschap ongeveer een millimeter hoger. Onder het aardoppervlak zijn hier immers nog vulkanische krachten actief. Het typische landschap werd gevormd door de uitbarstingen van zo'n 350 kleine en grote vulkanen. Getuigen hiervan zijn de vele "maaren" (vulkanische trechters die zich gevuld hebben met water), de slakkenkegels, de basaltrotsen en de ontelbare mineraal- en koolzuurbronnen. Iemand een glaasje Gerolsteiner Sprudel?

"Mijn" Mosenberg

Het VulkaMaar-Pfad loopt - verrassing - langs versteende lavastromen.

In Vlaanderen heb ik "mijn" Kemmelberg, hier heb ik "mijn" Mosenberg. Dit is niet zomaar een berg, het is een vulkaan bestaande uit vijf eruptiecentra. Je kan hier op expeditie naar vier slakkenkegels, het Meerfelder Maar, de lavastromen in Horngraben, de Windsborner Krater en het Hinkelsmaar. De vergezichten vanop de Gipfelhütte van de Mosenberg of vanop de uitkijktoren Landesblick in Meerfeld zijn fenomenaal en de klim ernaartoe meer dan waard.

Mijn favoriete "bult" in het landschap

Eén anekdote van zo'n 20 jaar geleden zal ons altijd bijblijven: toen we één van de bewegwijzerde Wasserroutes volgden, bleek plots dat er geen pijltjes meer waren. En we spreken hier over pre-GSM- en pre-GPS-tijden 😀 Onervaren als we toen nog waren, dachten we zelf wel een route terug naar het hotel te vinden. Kwestie van gewoon dezelfde weg terug te volgen. Niet dus... Na kilometers stappen, kwamen we terug op hetzelfde punt uit als waar het was misgelopen. En nu wisten we het helemaal niet meer. Daar sta je dan, moe na een ganse dag stappen en met de avondschemering die eraan zit te komen. Gelukkig konden we ons wel nog het pad herinneren dat naar een gehuchtje liep niet ver van waar we ons bevonden. Daar waren we uren eerder doorgelopen én hadden we een leuke babbel gehad met een zekere Erna, een oudere dame die ons zelfs getrakteerd had op een koffie en wat lekkers. Bij vertrek hadden we zelfgemaakte schnaps en confituur meegekregen. Als er één iemand ons kon helpen, dan was zij het wel. Dus wij daar naartoe met de bedoeling van bij haar een taxi te bellen. Dat was echter buiten Erna gerekend die onmiddellijk haar wagen uit de garage haalde en ons terug naar het hotel bracht. Eind goed, al goed!

Op weg naar de Wolfsschlucht

De Kyll

Ondertussen zijn we heel wat wandelervaring en kennis rijker, dus zal ons zoiets wellicht niet meer overkomen. Maar zeg nooit nooit... En ondanks alle moderne hulpmiddelen zijn wij nog wandelaars die het liefst helemaal opgaan in de omgeving en niet constant op een schermpje willen turen of kaartlezen. Ik heb ook meestal zoiets van "waarom het warm water opnieuw willen uitvinden?". De meeste bewegwijzerde routes brengen je sowieso meestal langs het mooiste van wat een streek te bieden heeft. Maar ik geef toe, het is handig om zelf alternatieve weggetjes of doorsteekjes te kunnen maken. Maar dat doe ik meestal van thuis uit.

Een prachtig natuurfenomeen... een krater die zich vult met wolken.

Ook deze regio heeft een groot aanbod aan bewegwijzerde routes. Die kan je o.a. terugvinden op Outdooractive.com.
Voor de langeafstandswandelaar zijn er volgende schitterende routes:
  • Lieserpfad (4 etappes, 75km): meermaals  verkozen tot mooiste wandelroute brengt het Lieserpfad je van de bron (in de buurt van Daun) tot de monding van de Lieser in de Moezel (in de buurt van wijndorp Lieser). Verwacht je aan puur natuur.
  • Eifelsteig (15 etappes, 313km): etappes 10, 11 en 12 lopen door de Vulkaneifel; de volledige Eifesteig brengt je van Aken naar Trier.
Maar er is meer, veel meer. Je hebt ook:
  • Vulkaneifel-Pfade (8 lussen en 6 lijnwandelingen): partnerwegen (of aftakkingen zo je wil) van de Eifelsteig die je langs de mooiste highlights van de Vulkaneifel brengen. Ze zijn herkenbaar aan het gele logo met daarop het blauwgroene "oog" (dat de natuur en de kratermeren voorstelt). Zo werd het VulkaMaar-Pfad door ons getest én meer dan goedgekeurd. Alle info op Geopark Vulkaneifel Vulkaneifel-Pfade.
  • HeimatSpuren (39 lussen van 2,4km tot 29,1km): perfect bewegwijzerde routes die je vanuit de dorpen laten kennismaken met natuurschoon en geschiedenis. Alle info op Geopark Vulkaneifel HeimatSpuren. Vanuit Deudesfeld probeerden we de Burbergweg en de Lavaweg, beide leuke dagstappers.

Uitzicht vanuit de Gipfelhütte op de Mosenberg

Aangezien wij de omgeving al wat beter kennen, hebben we ook onze eigen lussen uitgestippeld. Vanop de parking van Hotel Heidsmühle in Manderscheid (topadresje) kan je bijvoorbeeld perfect meerdere tochten maken. Probeer zeker eens de Wolfsschlucht, de Mosenberg of de Windsborn Kratersee in je route op te nemen. Al je zintuigen zullen je dankbaar zijn.

Perfecte bewegwijzering... Dat was ooit anders.

Met pijn in het hart hebben we vastgesteld dat - mede door corona en het gebrek aan personeel - veel kleine hotelletjes en pensions de deuren (moeten) sluiten. Veel dorpen in deze streek zijn bovendien zwaar getroffen geweest door de watersnood in juli. Tijdens onze wandelingen werden we dan ook geconfronteerd met de gevolgen van de verwoestende kracht van water: brugjes die weggespoeld waren, omgerukte bomen en afval langs de oevers, paadjes die door keien uit de rivierbedding moeilijker begaanbaar zijn,... Maar dat is niets vergeleken met de ravage die werd aangericht op menselijk vlak. Huizen die werden meegesleurd door het water of die onder water kwamen te staan, hele dorpskernen die tot op vandaag onbereikbaar zijn en waar winkels en horeca gesloten zijn,... Je ziet dan ook overal affiches die solidariteitsacties aankondigen. Wij dragen ons eigen kleine steentje bij door een paar keer na het wandelen ons te installeren op het geïmproviseerde terras van Hotel Heidsmühle, waarvan de hele benedenverdieping onder water kwam te staan. Hallucinante foto's die zo in tegenspraak zijn met de idyllische ligging van dit familiebedrijf. Wij komen hier al bijna 25 jaar en hebben de grootvader van de huidige uitbater nog gekend. Bewonderingswaardig hoe er hier en ook elders wordt heropgebouwd.

Heidsmühle

Huisgemaakte appeltaart

Ambachtelijk gerookte forel

Onze vier dagen zijn voorbijgevlogen en iedere minuut ervan deed deugd. Niet moeilijk, het is één groot stiltegebied en een écht wandelparadijs. Voor ons is dit een blijvertje, zoveel is zeker!

Een zwerfsteen vinden is altijd leuk #eifelsteine

Bijkomende info kan je vinden op Gesundland VulkaneifelGeopark Vulkaneifel of Eifel Info.

Wij verbleven al meermaals in het eenvoudige, maar zeer goede Hotel Zur Post in Deudesfeld. Verwacht geen luxe, maar een goed bed, lekker eten en vriendelijke medewerkers tegen een zacht prijsje.
Ook Hotel Heidsmühle is een aanrader voor een kort verblijf. Momenteel zijn door de watersnood niet alle faciliteiten open, maar er wordt hard aan de heropbouw gewerkt.

© 2021 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.