Onthaasten rond Beverhoutsveld

Beernem... meestal staat dat voor mij synoniem met wandelingen in Bulskampveld. Deze keer heb ik echter mijn stalen ros meegebracht en wacht er mij een schitterend fietstochtje: de Beverhoutsroute.

Het is niet de eerste keer dat ik deze route doe, maar ik blijf ze steengoed vinden. Hoe kan het ook anders: het is één groot feestje van natuurgebieden, open akkerland en hier en daar een strookje bos.


Na een klein stukje langs het kanaal Gent-Oostende zet ik koers naar het Beverhoutsveld. Dit natuurgebied dankt zijn naam aan het beverhout of de ratelpopulier, een inheemse boomsoort die goed op heidegronden gedijt. Reeds in de 13de eeuw was dit veld in bruikleen van de omwonenden die er hun vee lieten grazen. Vandaag is het een oase van rust.



Volgende topper: de Assebroekse Meersen in Ver-Assebroek. Dit is één van mijn favoriete wandelspots in het Brugse Ommeland en niet verwonderlijk is het ook hier de stilte die primeert. En dat in combinatie met prachtige landschappen. Nieuwsgierig? Lees dan zeker Dichtbij-wandelplezier in Ver-Assebroek.



In Ver-Assebroek sluit ik aan op de Abdijenroute, het West-Vlaamse deel van de vroegere spoorweg van Brugge naar Eeklo. En zo "spoor" ik door het bosgebied van Ryckevelde. Tijdens de herfst heeft een bos toch altijd een streepje voor... Wat een kleurenpracht. Van het kasteel zelf vang ik maar een glimp op, maar wie wil, kan hier een omwegje van een paar honderd meter maken. Het kasteel van Ryckevelde was oorspronkelijk een versterkte hoeve en is dus bezwaarlijk imposant te noemen. Het domeinbos errond daarentegen is wel van een imposant kaliber met mooie wandeldreven en leuke bospaadjes.


Ik laat het bos achter me en fiets verder langs landelijke wegen. Rondom mij wat hoeves en akkers die winterklaar gemaakt zijn. En zo ga ik ongemerkt de provinciegrens over. Oost-Vlaanderen verwelkomt me met een paar kleppers: de Vossenholse Meersen en het Maldegemveld. De open vlaktes voeren hier de boventoon, ook al zie je hier en daar wat bomen. Voor het échte bomenwerk moet je in het Drongengoedbos zijn, het aangrenzende natuurgebied dat je van in de verte wenkt.




Na kilometers fietsen langs achterafweggetjes beland ik terug aan het kanaal, een teken dat het bijna uit is met de pret. En inderdaad, nog even en dan komt de parking al terug in zicht.


Keer op keer een voltreffer... Mijn hartje zingt na dit mooie stiltebad.

Vertrek : De Kijkuit, Kijkuit 1, Beernem (50-tal plaatsen - gratis parkeren)
Afstand : 38 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen - 8,5/10 (zonnig, 11°C, 2 Bft) - stilte : 9/10

De Beverhoutsfietsroute is bewegwijzerd met zeshoekige bordjes. Op https://www.westtoer.be kan je de route als pdf of gpx downloaden. Via de webshop kan je de kaart aankopen.
Je checkt ook best even op deze site of de route nog bestaat, want het wandel- en fietsaanbod wordt regelmatig vernieuwd.
Veel bankjes. Aan het vertrekpunt vind je Herberg De Kijkuit, onderweg zijn er nog een aantal horecazaken.

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts