Bosrijk fietsen rondom Bulskampveld

Weersvoorspelling voor vandaag : 31°C en een stralende zon. Vroeg vertrekken is de boodschap... richting bosrijk gebied.

Als ik parking Aanwijs oprijd, zie ik dat er nog een handjevol andere fietslustigen hun wekker gezet hebben. Maar plek in overvloed en schaduwrijk bovendien. Dat gaat mijn airco strakjes plezier doen.

Ooit gekend als het "Gesticht van de Rode Rokjes", nu PC Sint-Amandus

De Bulskampveldfietsroute is een ideale route op een dag als vandaag. Ruim de helft van tocht gaat door de bossen of langs lommerrijke dreven.

Ik kom het eerste uur geen kat tegen, enkel een haas die - geheel logisch - snel het hazenpad kiest. Over kleine baantjes door bosrijk gebied met mooie dreven gaat het naar Maria-Aalter. Hier ligt voor mij één van de mooiste stukken van het traject, namelijk het Hooggoed. Dit bos is op zijn best in zijn herfstjasje, maar op een warme dag als vandaag is het er heerlijk fietsen. Omdat het Hooggoed op een zandbodem ligt, wordt het ook wel het Egypteveld genoemd. De piramides moet je er wel zelf bijdenken.


Na wat rustige woonwijken beland ik in het Sint-Pietersveld, een deel van het oude Bulskampveld. Dit "veld" was vroeger heidegebied en behoorde eeuwenlang toe aan de Sint-Pietersabdij van Gent. Geen wonder dat er een klik is. 
Midden in dit gebied staan radiotorens die vroeger zorgden voor de communicatieverbindingen met zeeschepen. Het zendstation werd in 2001 eigendom van Defensie en is nog steeds actief. Rondom de geklasseerde gebouwen vind je het natuurgebied de Gulke Putten. Als ik echter de waarschuwingsbordjes zie om niet te lang onder de torens te blijven, is het mijn beurt om het hazenpad te kiezen.

De tocht gaat naadloos over in de Vagevuurbossen. Als je het mij vraagt, is deze naam totaal onterecht gekozen. Het is immers een paradijs om in te fietsen of wandelen. Alhoewel... op zo'n warme dag als vandaag klinkt dat Vagevuur ook nog zo gek niet.
Het feestje gaat verder in het Domein Lippensgoed-Bulskampveld. Ook hier slechts een enkele wandelaar of fietser, dus kan ik rustig lunchen in het gezelschap van mijn "goede vriend" Geert De Kockere. Hij is een échte woordkunstenaar. Verderop de routes vind je nog zo'n paar van zijn pareltjes. Aan jou om ze te gaan ontdekken.


"Meersen zijn weiden
waar sloten en grachten
met water mogen morsen
als ze het even
niet meer kunnen slikken.
Ze bedanken ons
met een bloemetje."
- Geert De Kockere -

Keukenprinsen en - prinsessen moeten dan weer eens binnenwippen in De Kruiderie op de rand van het Bulskampveld. Je vindt er een ware schatkist aan verse en gedroogde kruiden, eetbare bloemen, oliën, azijnen, siropen, ... Geen wonder dat al vele topchefs hun weg naar hier gevonden hebben. Alleen al de locatie is top.

Terug wat woonwijken en dan opnieuw bos. Je zou denken dat het eentonig wordt, maar niets is minder waar. Kampveld is weer eens wat anders en ook prachtig wandelgebied .
Dan verandert het landschap: vanaf nu weides en akkers. Ook tof.

Als je dan toch het ongeluk hebt om op nummer 13 te wonen,
dan kun je er net zo goed iets leuks van maken.

Jammer genoeg komt de E40 dichterbij, maar ik moet erover, want aan de overkant wacht een stukje van het kanaal Brugge-Gent... en dat langs het unieke natuurgebied Leiemeersen en Warandeputten. Althans, dat was de bedoeling. Tot mijn grote teleurstelling moet ik vaststellen dat de doorgang niet mogelijk is en dat de route werd omgeleid... Je zal me dus op mijn woord van eerdere ervaringen met deze route moeten geloven ; het loont de moeite.
Na een kort verblijf aan de overkant, fiets ik iets verder terug de E40 over. Een paar kilometers blijft deze lawaaimaker je gezelschap houden, maar al snel ben je terug op de leuke baantjes rond het Domein Lippensgoed-Bulskampveld. 

Om me wat te troosten, rij ik met plezier een ommetje naar Hoeve Colpaert... Ambachtelijk hoeveijs, wie zegt daar nu nee tegen?


Vertrek : parking Aanwijs, Beernem
Afstand : 43 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen - 9/10 (zonnig, 31°C) / stilte : 8/10

De Bulskampveldfietsroute is bewegwijzerd met zeshoekige bordjes. Op https://www.westtoer.be kan je de route als pdf of gpx downloaden. Via de webshop kan je de fietskaart aankopen. Je checkt ook best even op deze site of de route nog bestaat, want het wandel- en fietsaanbod wordt regelmatig vernieuwd.
Vrij veel bankjes. Horeca in Maria-Aalter en op het Domein.

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts