Gedachtenscharrel... Met de benenwagen of toch de fiets op?

Als ik zo eens bij mijn medebloggers ga loeren, dan vind ik voornamelijk blogs over ofwel wandelen ofwel fietsen. Maar ik vind die afwisseling juist leuk. Je beleeft een tocht helemaal anders.

Stel je me toch voor de keuze, dan ga ik resoluut voor wandelen. Het is zoveel meer dan van de ene naar de andere plaats gaan. Voor mij werkt het bijna als therapie... Wat zeg ik, het is mijn therapie.

Het trage tempo van circa vijf kilometer per uur laat me toe alles heel bewust op te nemen. 
Dit tempo is ideaal om bij na te denken. Je gaat automatisch allerhande associaties maken en buiten de kaders denken. Het is ook ideaal om onderweg vanalles te fotograferen of om met iemand een diepgaand gesprek te voeren.
Of je gaat zo op in alles wat er rondom jou gebeurt dat je al het andere even vergeet... Een perfecte manier om je hoofd leeg te maken.

Maar wat is nu het meest gezonde : wandelen of fietsen?

Beweging in de buitenlucht is sowieso één van de beste manieren om gezond te blijven. Of je dat nu al wandelend, fietsend, joggend, roeiend,... ja zelfs al tuinierend doet. Het belangrijkste is de combinatie van beweging en buiten zijn.

Zowel wandelen als fietsen hebben een hele resem voordelen voor de gezondheid. In eerdere gedachtenscharrrels had ik het hier al uitgebreid over.

Toch nog even stilstaan bij een paar "mogelijke" verschilpunten.

Calorieverbranding
De snelheid waarmee je een afstand aflegt, is uiteraard verschillend wanneer je dat al wandelend of fietsend doet. Maar vergis je niet, ook al ga je dan misschien wel sneller op een fiets, bij een rustig tempo verbruik je evenveel calorieën bij beide sporten. Wanneer je natuurlijk op de fiets een flink tandje bijsteekt, dan zal de fiets toch als winnaar uit de bus komen.

Blessures
Tijdens het wandelen belast je bepaalde gewrichten meer dan bij fietsen. Bij overbelasting kan dit bijvoorbeeld leiden tot problemen met je achillespees, hielspoor, een lopersknie of shin splits. Ook een stressfractuur is niet onbestaande... Van dit laatste euvel kan mijn man getuigen, die toch een jaartje zoet is geweest met revalidatie. Je loopt ook het risico je enkel te verzwikken op oneffen terrein. 

Na al dit onheilspellends zou je al snel tot de conclusie kunnen komen dat fietsen minder blessuregevoelig is. Dat klopt gedeeltelijk, want jammer genoeg liggen veel fietspaden (als ze er al zijn) er niet altijd als een biljartlaken bij. Zeker als je met een e-bike op pad bent, dien je toch je rijstijl hierop in te stellen zodat je de kans op een valpartij beperkt. Bij de meeste ongevallen met een e-bike is er geen andere weggebruiker bij betrokken, maar is de oorzaak eerder de onaangepaste snelheid op grint, de putjes in het wegdek, een paaltje dat niet wil wijken, ...

Verder is het belangrijk om tijdens het fietsen de juiste zithouding aan te nemen. Anders heb je gegarandeeerd binnen de kortste keren klachten aan je nek, schouders, rug of bips. De juiste framemaat, de juiste afstelling en het juiste zadel kunnen hier al heel wat soelaas brengen.

Conclusie
Of je nu gaat wandelen of fietsen, het maakt weinig uit. Het belangrijkste is dat je blijft bewegen en vooral dat je de activiteit kiest die je leuk vindt (en dus vol kunt houden).

Dus : span je in en ontspan je!


© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts