Groenpool Vinderhoutse Bossen - rondje "rond uw kot" - bisnummer

Aangezien de groene lus van de nieuwe wandelroutes in de Groenpool Vinderhoutse Bossen (zie https://bouncingkate.blogspot.com/2020/04/groenpool-vinderhoutse-bossen-rondje.html) me zo goed meegevallen was, ga ik vandaag voor de gele lus. 
Eerst wel een kort fietstochtje naar het beginpunt of beter gezegd "inpikpunt". Kwestie van de kaart vooraf eens te bekijken en zien waar je dichtst bij huis kunt inpikken.


In Vinderhoute kan je meteen beginnen wegdromen over een leven als kasteelheer of -dame; deze gemeente heeft meer dan zijn deel kastelen en huizen van plaisance. Maar ook de ambachtsman- of vrouw in spé komt aan zijn of haar trekken. Even verderop staat immers de Van Vlaenderensmolen te blinken.


Ook Drongen verrast. Niet gedacht dat hier nog zoveel landelijke wandelwegen waren. Trage wegen brengen me naar het landgoed De Campagne en het Rijkegasthuisbos, nog zo'n twee fijne vondsten.

Dan kom ik op bekend terrein. Een deel van de route loopt namelijk samen met de groene lus en dus stap ik terug - maar met volle goesting - door de Vinderhoutse Bossen, een bijzonder gebied in volle ontwikkeling.


De leukste ontdekking zat echter in de staart van de wandeling : het Natuurreservaat de Durmmeersen, een mooi stukje natuur langs de Oude Kale. Ik kan de keren dat ik hier met de wagen ben voorbijgereden niet tellen en de ingang ervan is me nooit opgevallen. En ik word hier bovendien nog eens getrakteerd op een paar vogelkijkwanden. Zwanen, eenden, waterhoentjes, kikkers, ... ze geven het beste van zichzelf in deze tijd van het jaar.

Mijn triatlon corona-style... 12 kilometer fietsen, 12 kilometer wandelen en 12 minuutjes pootjebaden.

Vertrek : kerk Vinderhoute
Afstand : 11,3 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen - 8/10 (zonnig, 22°C) - stilte : 7/10

De route is bewegwijzerd (bordjes met een gele bol). Op https://routeyou.com kan je de route als pdf of gpx downloaden. Op de site van de Vlaamse Landmaatschappij (https://www.vlm.be/nl/groenpool-vinderhoutse-bossen) kan je het wandelplan bekijken en downloaden.
Vrijwel geen bankjes. Horeca in Vinderhoute.

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.


Reacties

Populaire posts