Groenpool Vinderhoutse Bossen - rondje "rond uw kot"

Nood breekt wet. Blijven bewegen is het motto, maar corona dwingt ons dat “rond ons kot’ te doen. De lancering van vijf nieuwe wandelroutes in onze “achtertuin” komt dan ook als een geschenk uit de hemel.

In de Groenpool Vinderhoutse Bossen werden bewegwijzerde wandelpaden uitgestippeld. Je hebt de keuze tussen wandelingen die in lengte variëren van ca 4,5 tot een dikke 11 kilometer. Ik ga voor de groene lus, de Claeys-Bouüaert-route.


Na een aanloopje per fiets start ik de wandeling aan het kasteel Claeys-Bouüaert, eigendom van stad Gent en thuis van het Centrum voor Jonge Kunst. Via de kasteeldreef gaat het door de rustige wijken van Mariakerke en over de brug van de R4 om dan – heel verrassend – een natuurgebied in te duiken. Plots lijkt de stad heel ver weg. Het zonnetje laat zich niet zien, maar de vele voorjaarsbloeiers zorgen voor veel kleur.

De route gaat vervolgens een stukje langs het fietspad naast de R4. Eenmaal terug over de R4 volg ik een stukje de weg naast de Binnenvaart en sla dan een pad van het bufferbos Groene Velden in. Klein maar fijn!

Even verwarring als blijkt dat er al een bordje weg is… Mijn richtingsgevoel zorgt er gelukkig voor dat ik de juiste weg neem, verder richting landschapspark Groene Velden. Opnieuw een zeer aangename kennismaking met een mooi stukje natuur in mijn eigen omgeving.

De wandeling eindigt met een laatste kilometer in het park van het kasteeldomein. Een leuke ontdekking dicht bij huis, ook al zal de afwezigheid van verkeer door corona voor een extra gezorgd hebben.

Vertrek : kasteel Claeys-Bouüaert, Kasteeldreef, Mariakerke (Gent)
Afstand : 9,1 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen - 8/10 (bewolkt, 19°C) / stilte : 6,5/10

De route is bewegwijzerd (bordjes met een groene ruit). Op https://routeyou.com kan je de route als pdf of gpx downloaden. Op de site van de Vlaamse Landmaatschappij (https://www.vlm.be/nl/groenpool-vinderhoutse-bossen) kan je het wandelplan bekijken en downloaden.
Vrijwel geen bankjes. Horeca in Mariakerke.

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts