Buitenbeentje... Wandeltussendoortje in Westdorpe

De afgelopen week was nat en grijs, vanaf morgen voorspellen ze opnieuw veel grijs (en een beetje nat). Maar zie, vandaag schijnt de zon en daar profiteer ik van om een kort ommetje te maken net over de grens, meer bepaald in Westdorpe, een dorp dat tot de gemeente Terneuzen behoort.


Meestal start ik hier voor een fietstocht door de Zeeuwse polders, vandaag zal de benenwagen me langs een paar mooie plekjes brengen. Normaal gezien is het zeer rustig in het dorp, maar bij het parkeren aan de Kirke - het dorps- en gemeenschapscentrum in de voormalige kerk - valt het meteen op dat er veel mensen op de been zijn. Ik had er niet bij stilgestaan dat het vandaag Waterschapsverkiezingen en Provinciale Statenverkiezingen zijn. Voor veel dorpelingen is dat een uitgelezen moment om wat bij te praten, al of niet over de stikstofproblematiek dat ook hier in Nederland voor de nodige beroering zorgt.


Mijn keuze is al gemaakt: een deugddoende wandeling en gezien de regenval van de voorbije dagen wordt het een grotendeels verharde editie. Na een stukje langs de Graafjansdijk (vernoemd naar de dijk die eeuwenlang als beschermende waterkering diende langs de zuidelijke kust van de Noordzee en de monding van de Westerschelde, helemaal van Duinkerke tot Terneuzen) wandel ik het kleine bos in dat bij de Molenkreek hoort. Met wat behendigheid slaag ik erin de voeten droog te houden. 


De Molenkreek (niet te verwarren met haar Vlaamse naamgenote in het Meetjeslandse Sint-Margriete) is een prachtexemplaar en ze ligt in de Canisvliet-binnenpolder, een natuurgebied dat beheerd wordt door Staatsbosbeheer. Een groot deel van dit gebied bestaat uit de Canisvlietse Kreek, een Natura 2000-natuurgebied, dat vlak naast het kanaal Gent-Terneuzen ligt. Deze kreek krijg ik vandaag niet te zien, het kanaal echter wel. Via het dijkpad is het fijn bootjes kijken.



Ter hoogte van de Kapittelstraat neem ik de trappen terug naar beneden, maar niet zonder eerst het nieuwe natuurgebied te bewonderen dat in de Autrichepolder werd aangelegd. Het blijft bij kijken, want het is niet toegankelijk. Dat is des te plezanter voor de vele (weide)vogels die hier hun ding komen doen. De laatste kilometer wordt ingezet, de kerk komt al terug in zicht. Kort, maar krachtig!


Praktische info:
vertrek: parking aan de Kirke, Spoorweg 190, Westdorpe (NL) (gratis)
afstand: 7,3 km (85% verhard) - lus - vlak 
mijn persoonlijke scores: algemeen 7,5/10 (zonnig, 7°C, 3Bft) - stilte 7,5/10

Wandelnetwerk "Langs linies en kreken / Oost-Zeeuws-Vlaanderen".
De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. Check daarom voor je vertrekt een routeplanner zoals Wandelnet.nl.

Paar bankjes. Horeca aan de start en onderweg.

© 2023 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts