Buitenbeentje... Fietsen langs het beste van de Peel

Brabantse Natuurpoorten zijn dé vertrekpunten voor een bezoek aan een Brabants natuurgebied. Noord-Brabant telt er 32 en vandaag gaan wij van start aan Natuurpoort De Peel voor een fietstochtje van zo'n 45 kilometer. Of dat was althans de bedoeling. Na het afladen van de fietsen kom ik immers tot de vaststelling dat ik mijn fietscomputertje in mijn jaszak heb laten zitten... En die jas ligt zo'n drie kwartier rijden mooi jas te wezen. Verdorie. Er staat gelukkig geen wind, dus besluit ik het er zonder trapondersteuning op te wagen. Deze tocht stond helemaal bovenaan mijn lijstje voor deze vakantie, dus daar moet een mens iets voor over hebben. Ik kort het ritje wel in tot zo'n 33 kilometer, kwestie van mijn knietjes niet helemaal om zeep te helpen.




Natuurpoort De Peel ligt aan natuurgebied de Deurnesche Peel en vlakbij de voormalige veenkolonies Helenaveen en Griendtsveen. Hier fietsen we door een uniek moerasgebied op de grens van Noord-Brabant en Nederlands Limburg. Het landschap is zeer afwisselend: plassen, open vlaktes, bosjes, heide en kanaaltjes. Over de Helenavaart zien we verschillende ophaalbruggetjes. Wanneer we door de Mariapeel fietsen zien we veel verbrande boomstammen en liggen her en der hopen beschadigde en dode bomen. In augustus 2022 woedde in dit heidegebied een felle brand waarbij uiteindelijk meer dan 40 hectare in vlammen opging. De herstelwerkzaamheden zijn nog steeds in volle gang en het zal nog vele jaren duren voordat de natuur zich volledig hersteld heeft.




We fietsen ook door America, een dorp dat op het einde van de 19de eeuw ontstond aan de spoorlijn van Eindhoven naar Venlo. Hier woonden en werkten veenarbeiders. Het "station America" - dat nodig was voor het transport van turf - werd in 1970 afgebroken. De plaatsnaam verwijst naar het continent Amerika. Overal in Nederland geven ze heide-ontginningsgebieden plaatsnamen die een verband leggen met de afgelegenheid van het gebied. Zo vind je hier in de Peel ook Californië en Siberië. Een andere uitleg is dat het afgeleid is van het Duitse "am Erica" ofwel "aan het heideveld", maar dat zou slechts een volksverhaal zijn.




In elk geval is deze route tot America top, daarna is het gewoon een mooie tocht zonder meer. Blij dat ik toch een groot deel ervan heb kunnen doen. Het was genieten!




Praktische info:
vertrek: Natuurpoort De Peel, Leegveld 8A, Deurne (NL)
afstand: 33 km - vlak - lus 
mijn persoonlijke scores: tot America 9,5/10, daarna 8,5/10 (zonnig, 16°C, 1 Bft) - stilte 8,5/10

Route op het fietsnetwerk.
Knooppunten: Natuurpoort De Peel - 6 - 26 - 57 - 27 - 28 - 50 - 38 - 40 - 42 - 83 - 57 - 26 - 6 - Natuurpoort De Peel.
De fietsnetwerken krijgen regelmatig een update. Check daarom voor je vertrekt een routeplanner zoals RouteYouRoute.nl of Nederland Fietsland Fietsrouteplanner.

Veel bankjes. Paar horecazaken onderweg.

Alle info over de Natuurpoorten kan je nalezen op deze site: Brabantse Natuurpoorten. Je herkent ze aan de 4 meter hoge sleutel. Je kan er makkelijk je auto of fiets kwijt. Meestal is er ook een horecazaak; dat is ook het geval aan Natuurpoort De Peel.

© 2022 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts