Buitenbeentje... Circuit des Deux Vallées

We eindigen onze vakantie in schoonheid: het zonnetje is van de partij en wij rijden richting Troisfontaines om daar een fietstochtje van zo'n 50 kilometer te doen.

Oorspronkelijk was het plan om de tweede etappe van de "Véloroute du Vignoble d'Alsace" te doen, maar aangezien de eerste etappe op sommige stukken toch tegenviel, nemen we het zekere voor het onzekere. Gelukkig had ik thuis al wat opzoekwerk gedaan, want bewegwijzerde fietsroutes zijn hier nog niet echt ingeburgerd en als ze er al zijn, dan vind je er heel weinig informatie over.

Mijn bezoekje gisteren aan het Office de Tourisme leverde heel weinig op: een overzichtskaart met een paar opties (voornamelijk voor MTB en racefietsen) en toen ik naar Voies Vertes vroeg, vielen ze daar compleet uit de lucht. In het hotel konden ze me wel een tip geven: de "Véloroute du Canal de la Bruche", goed voor 50 kilometer heen en terug fietsen langs jaagpaden en kleine dorpen tot in het centrum van Strasbourg. En laat die bestemming nu net iets te druk zijn voor ons. Strasbourg is ongetwijfeld meer dan een bezoek waard, maar nu zijn we op zoek naar rust en stilte.

Na wat gesnuister op verschillende sites had ik thuis de "Voie Verte de la Vallée de la Bièvre" gevonden. Deze route vertrekt in Troisfontaines, op zo'n 30 kilometer van ons logeeradres. Vlak, volledig geasfalteerd, door bos en langs velden, ... perfect voor zo'n laatste tochtje. Alleen een beetje kort: heen en terug amper 14 kilometer. Maar dan zie ik dat je in Hesse kan aansluiten op de "Voie Verte des Deux Sarres", goed voor nog eens 34 kilometer extra. Wie wil kan er een rondje van maken door de wegwijzers van "Circuit des Deux Vallées" te volgen, maar wij gaan toch voor de heen-en-terug-versie zonder verkeer.

Na een klein stukje naast de baan (geen moordstrookje, maar een écht fietspad met balustrade) gaat het het bos in. Zalig! Wat volgt zijn heerlijke fietskilometers, nu eens door de velden met op de achtergrond de eerste bergen van de Vogezen, dan weer voorbij oude stationnetjes of langs de oevers van het Canal de la Marne au Rhin. Eindpunt is Abreschviller, 1500 inwoners, 2 kerken en een toeristisch stoomtreintje rijk. Het toeristisch seizoen is hier duidelijk nog niet van start gegaan en we treffen een ingedommeld dorpje... Gelukkig hebben we zelf proviand meegebracht, want de weinige horeca is gesloten.

Op de terugweg krijgen we toch nog wat spektakel te zien. Het Franse leger is even voorbij Hermelange bezig met manoeuvres. Echt gelukkig zien de manschappen er toch niet uit als ze met hun loodzware bepakking richting de brug trekken. We zullen hen maar niet vertellen dat hen daar nog wat klim- en springwerk wacht. Het doet toch wat raar hen zo bezig te zien met de oorlog in Oekraïne in het achterhoofd.

Waar de twee Voies Vertes bij elkaar komen (Moulin de Hesse), rijden we nog even tot in Imling. Kwestie van ook even geproefd te hebben van dit stukje.

Ben je in de buurt: een absolute aanrader!

Praktische info:
Info over de "Véloroute du Canal de la Bruche": site Alsace à vélo.
Info over de "Voie Verte de la Vallée de la Bièvre" en de "Voie Verte des Deux Sarres: site AF3V (L'association française pour le développement des véloroutes et des voies vertes)

Voorzie zelf voldoende proviand.  Vergeet ook de zonnecrème niet.
Type route: heen en terug (totaal ca 50 km)

© 2022 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.