Proeven van de Meetjeslandse Café Wandelroutes

Nieuwe wandelprojecten... ik kan ze alleen maar toejuichen. Het Plattelandscentrum, Toerisme Meetjesland en acht Meetjeslandse cafébazen hebben samen een leuk idee uitgewerkt: de Meetjeslandse Café Wandelroutes, de combinatie van een wandeling met een natje achteraf (of tussendoor). Zelf behoor ik tot de wandelaars die dat een perfecte match vinden, zeker als het weer een terrasje toelaat. Dan is het dubbel genieten.
Elk café werkte twee wandelroutes uit: een kortere van zo'n 5 kilometer en een langere van zo'n 10 kilometer. En de twee combineren tot één langere tocht is uiteraard ook een optie. Mijn interesse is gewekt! Ik kies er vandaag eentje van 7 kilometer die vertrekt aan Cafe Het Vermaek in Sleidinge. Deze regio heeft nog geen wandelnetwerk, dus is het altijd leuk om nieuwe paadjes te ontdekken.


Helemaal nieuw is Sleidinge (Slenne voor de locals) voor mij niet. Mijn grootouders woonden hier immers en tijdens de zondagse visite trokken de kleinkinderen eropuit in de omliggende velden. Het gevoel van "den buiten" heb je hier al lang niet meer, de verstedelijking rukt ook in dit dorp onverbiddelijk op. Maar toch... er zijn nog veel trage wegen en stille hoekjes. En tijdens dit lusje (her)ontdek ik er wel een paar. 


Vertrekken doe ik op het plein voor de markante en flink uit de kluiten gewassen Sint-Joriskerk. Voor de kerk staat niet alleen een oorlogsmonument, maar ook een standbeeld van één van de bekendste inwoners, de in 2013 overleden Wilfried Martens, ooit Eerste Minister van dit land. En dan blijkt dat ook het plein naar de vroegere premier is genoemd. Ik leer bij!


De eerste kilometers staan helemaal in het teken van de grintpaadjes. Op mooie weekenddagen kan het hier vrij druk zijn, want ook fietsers maken graag gebruik van deze doorsteekjes. Iets wat ze bij het uitwerken van het fietsnetwerk "Meetjesland" ook hebben begrepen. Vandaag heb ik het rijk voor mij alleen... Daar zit niet alleen het koude weer voor iets tussen, maar ook het feit dat de Ronde van Vlaanderen veel mensen aan de buis kluistert. 
Een wandelnetwerk is er hier nog niet... Daarvoor moet je nog iets verder het Meetjesland in. Ben je fan van bossen, dan kan je je hartje ophalen op het wandelnetwerk "Meetjeslandse Bossen" met onder andere de Lembeekse Bossen, het Drongengoed en het Leen. Ben je eerder een polderstapper, dan is het wandelnetwerk "Meetjeslandse Kreken" een aanrader met brokken prachtige natuur rond de Boerenkreek, de Blokkreek of de Vrouwkenshoekkreek, om er maar een paar te noemen.  Ook het Leopoldkanaal en het Schipdonkkanaal zijn nooit ver weg, net zoals de Nederlandse grens waar je naadloos aansluit op het Zeeuwse wandelnetwerk.


In Evergem en deelgemeenten moeten we het (voorlopig) stellen met initiatieven zoals deze of met een paar bewegwijzerde routes, zoals bijvoorbeeld het Sint-Christoffelpad (14,8 km) of het Leo Steelpad (42,5 km). Deze en andere routes kan je terugvinden op de site van Gemeente Evergem - wandelen



Het tweede deel van de route van Café Het Vermaek verloopt over asfalt, voornamelijk rustige wegen met links en rechts nog een paar oude hoeves. Op het einde loopt de route door de Cardijnwijk, een sociale woonwijk die de tand des tijds naar mijn gevoel niet zo goed doorstaan heeft. Wat verder stap ik voorbij de begraafplaats... Even een bezoekje brengen aan mijn grootouders en dan weer verder. Verrassend kom ik uit aan het Cultuurcentrum, gehuisvest in een 19de-eeuws herenhuis. Hier woonde ooit Dr. Ruyssen, de stichter van de Geneeskundige Gestichten (nu het Psychiatrisch Centrum Gent-Sleidinge). Of hoe ik toch weer nieuwe hoekjes en kantjes leer kennen... Ik ben nu al benieuwd wat de andere route van 11 kilometer voor me in petto heeft. 



Deze Meetjeslandse Cafés gingen de uitdaging aan: Het Vermaek (Sleidinge), De Ramblas (Eeklo), Den Hippoliet (Kaprijke), Polderzicht (Sint-Jan-in-Eremo), 't Durp (Waarschoot), De Kasteeldreef (Lovendegem), De Phonograaf (Assenede) en 't Dorpshart (Watervliet).
Alle routes kan je gratis terugvinden op RouteYou via deze link: Meetjeslandse Café Wandelroutes. Of je scant de QR-code in de deelnemende horecazaken.



Leuk extraatje: wie na de wandeling een bezoek brengt aan het deelnemend café, krijgt tot het einde van de zomer (2022) een drankbon goed voor een streekbiertje van Brouwerij Van Steenberge uit Ertvelde. Hiermee kan je op je volgende wandeling in één van de andere deelnemende zaken terecht. Klaar voor een kroegentocht 2.0?


Praktische info:
vertrek: Sleidinge-Dorp, Evergem (gratis parking op het plein of omliggende straten, parkeerverbod op het plein op marktdag (vrijdag) tot 14u)
afstand:  7,1 km (waarvan ca 30% onverhard) - lus - vlak
mijn persoonlijke scores: algemeen 7/10 (bewolkt met een regenbui, 8°C, 3Bft) - stilte 8/10

Route van het wandelproject "Meetjeslandse Café Wandelroutes". Check de openingsuren van de horecazaken voor je vertrekt.
Paar bankjes. Horeca in het dorpscentrum.

© 2022 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts