Wandelaars, opgelet voor het slodderspook!

Behalve een waarschuwing voor het spook (waarover later meer) geef ik ook graag even mee dat deze wandeling niet geschikt is voor wandelaars die niet van asfalt onder de zolen houden. Ik ben er zo eentje, maar op dit moment ben ik nog steeds op zoek naar routes die je ook met de rolstoel kan doen. Alleen door ter plaatse te gaan checken, weet je zeker of het kan of niet. Onverhard is niet altijd een onoverkomelijk obstakel, al zal blijken dat de stukjes die op deze route voorkomen écht niet geschikt zijn.


De bewegwijzerde Slodderspookwandelroute start aan de van oorsprong 12de-eeuwse Sint-Radegundiskerk in Merendree, een dorp dat sinds een paar jaar deel uitmaakt van Deinze. Zoals gewoonlijk zit de kerkdeur op slot, dus dan maar meteen het weggetje achter de kerk opzoeken. Dat gaat iets verder over in een veldwegel en in deze tijd van het jaar kan je tussen de kale bomen een glimp opvangen van Kasteel Te Velde, het "roze kasteel" uit de 16de eeuw. Verder op de route zijn er nog meer kastelen, maar veel krijg je er niet van te zien. Jammer, want dat geeft toch altijd een extra. Rond één van die kastelen zou zich trouwens een slodder, een waterspook, ophouden. In de 19de eeuw had dit spook de reputatie op de rug van nietsvermoedende reizigers te springen... Een verhaal dat ervoor zorgde dat veel buurtbewoners niet meer durfden passeren. Ik ben benieuwd.


Net voor ik het jaagpad langs het kanaal bereik, stuit ik op een hoogstamboomgaard. Niet zomaar eentje: het is een historische fruitboomgaard die terug in ere werd hersteld en waar oude variëteiten terug werden aangeplant. Een mooi stukje erfgoed. Er hoort ook een mooie picknickplek bij, zeker een aanrader in de bloesemtijd.



Dan volgt een lang stuk op het jaagpad van het Schipdonkkanaal (officieel het Afleidingskanaal van de Leie). Voor fietsers is dit jaagpad fantastisch: bijna 56 kilometer (autovrij) fietsen van Deinze tot Zeebrugge. Uiteraard ben ik fan, zeker het stuk tussen Moerkerke en Damme. Vroeger kreeg het kanaal de bijnaam de "Stinker" wegens de vervuiling die het vlasroten in de Leie veroorzaakte. Daar is vandaag gelukkig niets meer van te merken. 


Eenmaal aan de brug, moet je volgens het plannetje eerst langs de brug en dan over de brug je weg links verderzetten. Bespaar je dit ommetje: neem gewoon de trap naar boven, dan sta je direct op de brug. Geloof me, meerwaarde hebben deze paar honderd meter niet.


Via landelijke wegen stap ik op de spoorwegbrug in Landegem af. Hier ga ik voor de tweede keer het kanaal over. Op deze brug loop je over een ijzeren raster op 10 meter boven het water. Zie je dit niet zitten, dan is het een optie om aan de eerste brug gewoon rechtdoor op het jaagpad te blijven lopen en aan het station terug op de route aan te sluiten.


Na wat rustige straatjes volgt het fraaiste stukje van de route: een pad door de Kalevallei. Lang duurt dit mooie liedje niet en ik kom op een vrij drukke baan. Er is zelfs een bordje om wandelaars te waarschuwen... Dat blijkt ook nodig, want weinig automobilisten trekken zich iets van de snelheidsbeperkingen aan. Zoveel mogelijk links van de baan op de berm lopen is dan ook de boodschap.


De kerktoren van Merendree komt in zicht. Die dient dan ook als gids voor het laatste stukje, want een bordje is nergens meer te bespeuren. 


Conclusie: dit stukje Meetjesland blijft mij bekoren om te fietsen, maar deze wandelroute is niet echt een topper. Woon je echter in de buurt, geef het dan zeker eens een kans. 

En dat waterspook... niet gezien of gehoord.


Praktische info:
vertrek : kerkplein Merendreedorp, Deinze (gratis - 20-tal plaatsen) 
afstand : 9 km - lusvormig - vlak 
mijn persoonlijke scores : algemeen: 7/10 (zonnig, 8°C, 1 Bft) - stilte: 7/10

De Slodderspookwandelroute is bewegwijzerd met zeshoekige bordjes. 
Op Routen kan je de route als pdf of gpx downloaden. 
Je checkt ook best even op deze site of de route nog bestaat, want het wandel- en fietsaanbod wordt regelmatig vernieuwd.
Vrij veel bankjes. Horeca aan start.

© 2022 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts