Wandelen langs striphelden

De ene weercomputer voorspelde opklaringen, de andere sombere grijstinten. Bij ons thuis scheen al gauw de zon, maar op de webcambeelden lag het strand van Middelkerke onder een grauw wolkendek. De optimist in mij zag dat allemaal wel goedkomen, dus tuften we richting kust voor een flinke rolstoelwandeling.

"I can hear it" - Ivars Drulle
permanent kunstwerk uit de vierde editie (2012) van de kunsttriënnale Beaufort

Bij aankomst bleek de zon niet meegereisd. Nu ja, ook zonder kan er gewandeld worden... al is het voor degene in de rolstoel dan wel een pak frisser. Of het voelt dan toch zo aan. 
De opzet was een route via de wandelknooppunten te volgen en volgens de routeplanner was die helemaal verhard. Niet meteen mijn favoriete ondergrond, maar nood breekt wet. Om onderweg toch iets te zien te krijgen, was ik wel nieuwsgierig naar de stripstandbeelden die de dijk bevolken... Ik moet bekennen: Middelkerke is voor mij een nobele onbekende, zowat de enige Vlaamse kustgemeente waar ik nog niet ben geweest. De bijhorende polderdorpjes zoals Leffinge of Mannenkensvere passeerden wel al eens de fietsrevue, maar het decor van vele Vlaamse topevenementen (zoals menig festival in het teken van het Vlaamse lied) kende ik alleen van wat ik via de media meekreeg. En als rustzoeker krijg je misschien op die manier een verkeerd beeld. Dus op een rustige winterse maandag gaan we op onderzoek uit.

Villa Doris, één van de laatste restanten van de
oorspronkelijke dijkbebouwing uit de belle-époquetijd
(gebouwd in 1899 in neo-rococostijl)

Ook al kan je me altijd een plezier doen met zee en strand, de aanblik van al die (lelijke) hoogbouw zorgt ervoor dat ik een soort haat-liefdeverhouding heb met onze Belgische kust. Het is de kunst om schoonheid in al die lelijkheid te zien... iets wat me de ene keer al beter lukt dan de andere.



De grote en brede wandelboulevards zijn wel ideaal voor het doel van vandaag: een wandellusje met de rolstoel van zo'n 8 kilometer. Vertrekken doen we echter door rustige woonwijken waar hier en daar nog een villa uit de vroege 20ste eeuw herinnert aan de tijd dat kusttoerisme vooral een zaak was van de gegoede klasse.
Niet veel verder moeten we al een eerste hindernis overwinnen: een aarden doorsteekje waar ze palen hebben geplaatst om te vermijden dat gemotoriseerd verkeer er gebruik kan van maken. Bovendien is het licht hellend... Niet evident om je daar met een rolstoel doorheen te wurmen, maar na wat duw- en trekwerk geraken we erdoor. 
Ter hoogte van het sportpark is het de bedoeling dat we een grintpad door de duinen volgen... Alleen moet je daarvoor eerst een kronkelende, slecht aangelegde trap op. Dat is geen optie, dus blijven wij de parallelle Duinenweg volgen. We moeten jammer genoeg vaststellen dat een voetpad ofwel onbestaande is (en we dus een paar keer aan de kant moeten voor allerhande verkeer) ofwel in slechte staat.




Eenmaal de Parklaan over staan we op de dijkboulevard van Westende-Bad en rollen we terug richting Middelkerke-Bad. Aangezien er ondertussen eentje zit te koukleumen, zet ik er stevig de pas in. Onderweg spotten we inderdaad een aantal bekende striphelden of een permanent Beaufort-kunstwerk, maar de (weers)omstandigheden zijn nu niet bepaald ideaal om voluit de toeristische kaart te trekken. Nu ja, er komt een herkansing. Onderweg heb ik immers bewegwijzering opgemerkt van de Schoorbakke-Fietsroute. Die heb ik alvast op ons lijstje gezet voor de komende maanden.

"Caterpillar 5bis" - Wil Delvoye
Het originele werk van de eerste editie van Beaufort (2003) werd naar Ground Zero in New York overgebracht. Sinds 2004 prijkt deze remake op de dijk.

Praktische info:
vertrek: parking Normandlaan (gratis - 50-tal plaatsen)
afstand: 8 km - lus - vlak
mijn persoonlijke scores: algemeen 6,5/10 (bewolkt, 5°C, 1Bft) - stilte 8/10

Route op het wandelnetwerk "Kustwandelroute".
Knooppunten: 71 - 73 - 74 - 72 - 71
Veel bankjes. Horeca op de dijkboulevard.
De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. Check daarom voor je vertrekt een routeplanner zoals Wandelknooppunt of Routen wandelplanner.

Kunst op onverwachte plekjes

© 2022 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.


Reacties

Populaire posts