Ferraris en het Kloosterbos

Tijdens mijn tochten vind ik rust en stilte heel belangrijk. Een bos dat langs twee kanten omgeven wordt door drukke wegen is dan ook niet meteen mijn idee van een topbestemming. 
Ik had echter al veel goeds gehoord en gelezen over het Kloosterbos, een natuurgebied van zo'n 125 hectare dat aan de westkant begrensd wordt door de R4 en in het noorden door de E34. Dubbel prijs dus. 
Met de komst van het wandelnetwerk Moervaartvallei krijgt mijn nieuwsgierigheid dan toch de bovenhand en wil ik dit uithoekje van Wachtebeke dan toch eens met eigen ogen (en oren) gaan verkennen.


Op de Ferrariskaarten stond het Kloosterbos al ingetekend, maar toen was het voornamelijk heidegebied. Vandaag is het een overblijfsel van wat ooit een uitgestrekt bos- en heidegebied was dat zich van Maldegem tot Stekene uitstrekte. In de laatste eeuw werden hier massaal dennen aangeplant, maar die moeten beetje bij beetje veld ruimen voor open plaatsen en inheemse loofbomen.

Een naaldbos oefent een speciale aantrekkingskracht op me uit. Bij warm, zonnig weer is de geur onovertrefbaar; bij mistig weer is het een heel mysterieuze plek. De wandelpaden zijn er veerkrachtiger door de naalden die zich mengen met de zandgrond. En als je dan op zo'n open plek komt, dan heeft dat iets magisch.


Als boswandeling scoort het Kloosterbos veel punten. Sommige paden katapulteren ons zelfs terug naar onze vakanties in de Eifel... Those were the days 😉 
Wij kozen vandaag niet voor een door de provincie uitgestippelde wandeling (rood of groen), maar gingen voor een klein knooppuntertje. Vooral in het begin en op het einde ervaren wij het achtergrondlawaai van het voorbijrazende verkeer als storend. Zo te horen zitten er zelfs een paar hedendaagse Ferrari's bij 😁 Op een groot deel van het lusje, waarbij we ook een stukje van het kanaal Langelede en de fietssnelweg F41 meepikken, hebben we er echter amper last van.


Conclusie: mijn nieuwsgierigheid is bevredigd, maar qua beleving bleef ik toch op mijn honger zitten. We komen hier zeker nog eens een keertje, maar dan eerder tijdens een fietstocht.  Voor de bewoners uit de buurt is dit een mooie (en noodzakelijke) groene long en ook om de hond uit te laten (aan de leiband uiteraard) is het hier ideaal. Voor ons als stiltezoekers is het niet meteen een voltreffer. Maar voor wie zich niet stoort aan verkeersgeluiden... leuk wandelgebied.


Vertrek : parkeren in de Gebroeders Naudtslaan (gratis)
Afstand : 6,6 km (waarvan 4,8 km onverhard) - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 7/10 (zonnig, 17°C, 1 Bft) - stilte 6,5/10

Route op het wandelnetwerk "Moervaartvallei".
Knooppunten : 64 - 65 - 59 - 60 - 61 - 63 - 62 -64
Paar bankjes. Geen horeca.
De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. 
Check voor je vertrekt een routeplanner zoals bijvoorbeeld Wandelknooppunt.

© 2021 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts