Op stap in het Saleghem Krekengebied

Geef me water en ik ben in mijn sas. Dat mag in een glas zijn 😉, maar toch nog liever in de vorm van een zee, een meer, een kanaal of een kreek zoals vandaag. 
Ook al is het amper 2°C en is er jammer genoeg geen zonnetje om de boel wat op te fleuren, toch is het best aangenaam wandelweer. En dat wil al iets zeggen voor een koukleum zoals ik.


Vandaag staat een vrij korte wandeling op het programma: de Saleghem-wandelroute, een suggestielusje op het nieuwe wandelnetwerk Grenspark Groot Saeftinghe. We hebben al een paar keer in de regio gefietst, maar nu ze hier ook wandelknooppunten hebben, zijn we van plan ook met de benenwagen alle hoekjes en kantjes te verkennen. Dit is alvast een mooi "proevertje".

Natuurhuis Panneweel, het bescheiden bezoekerscentrum van 
Natuurpunt van het gelijknamige natuurgebied.

Aan ons startpunt treffen we meteen de grootste plas van het gebied: de Grote Saleghemgeul. Nu is het een vreedzaam plekje met vele vissershuisjes, maar het ontstaan van deze plas is veel minder idyllisch. Tijdens de Allerheiligenspringvloed van 1570 lieten hier immers zo'n 20.000 mensen het leven.

De Grote Saleghemgeul

De Geul

We wandelen afwisselend naast en op de dijken, langs akkers en weiden met af en toe een landweggetje. Ondanks de nabijheid van de expresweg is het hier hemels stil. Heel af en toe tuft een tractor voorbij, maar dat is het dan ook.
Halverwege krijg ik wel een ferme adrenalinestoot wanneer we voorbij een woning wandelen die wordt bewaakt door een Duitse herder. Hij komt met een rotvaart blaffend op ons afgerend, maar hij zit gelukkig aan de verkeerde kant van de afsluiting... Tot op dat moment de toegangspoort begint open te zwaaien voor de eigenaar die thuiskomt. Eerlijk, ik ben er even niet gerust op en we wachten dan ook liever een paar minuten voor we onze weg verderzetten. Sinds ik een paar jaar geleden in de billen werd gebeten door een bordercollie, heb ik een gezond wantrouwen gekweekt tegenover honden die van hun erf komen aanlopen. Toegegeven, als hond zou ik zo'n malse bout ook niet versmaden, maar ik hou mijn stappers liever intact 😄

Het kunstwerk de Free Foxes van Caroline Coolen... uitkijkend op het uitgestrekte polderlandschap.

Veel te snel komt er een einde aan deze winterwandeling. Er komt een vervolg, want dit proevertje smaakt absoluut naar meer!


Vertrek : Groenendijkstraat, Meerdonk tussen knooppunten 88 en 92  (gratis parkeren op de berm)
Afstand : 7,7 km (waarvan 5 km onverhard) - lusvormig - vlak 
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 8,5/10 (bewolkt, 2°C, 1 Bft) - stilte 8,5/10

Route op het wandelnetwerk "Grenspark Groot Saeftinghe".
Je kan deze suggestielus bekijken en downloaden op Routen (inclusief routebeschrijving).
Knooppunten : 92 - 91 - 95 - 94 - 93 - 86 - 84 - 87 - 88 - 92
Een paar (picnic)banken. Horeca aan het startpunt (IJshoeve De Boey - topper!) en halverwege.

De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. 
Check voor je vertrekt een routeplanner zoals bijvoorbeeld Wandelknooppunt.

© 2021 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts