Gedachtenscharrel... Zeg nee tegen winterblues!

Oké, ik beken, de winter is niet mijn favoriete seizoen. En dan is dat nogal zwak uitgedrukt. Ik ben een zonnekind pur sang. Of even nuanceren, want het is niet zo dat ik urenlang lig te zonnebaden... integendeel. Ik ben wel iemand die van licht, warmte en kleur houdt. Dingen die je natuurlijk ook in deze tijd van het jaar vindt, maar er komen wel wat hulpmiddelen bij kijken. In huis moet de verwarming aan, lampen vervangen een groot deel van de dag het natuurlijk licht en ook de natuur gaat in winterslaap met veel minder uitbundige kleurpaletten als gevolg. En dan is het opletten voor een winterdipje of een heuse aanval van winterblues. Sommigen lijken daar helemaal immuun voor te zijn, ikzelf heb ondertussen een arsenaal "wapens" om dit monstertje te lijf te gaan.


Aangezien veel van mijn buitenactiviteiten nu binnenshuis plaatsvinden, maken we het in huis dan maar extra gezellig. Met de feestdagen in aantocht is dat uiteraard niet moeilijk. Eenmaal de Sint zijn weg terug door de schoorsteen naar Spanje - de gelukzak -  heeft gezocht, trek ik alle registers open om onze thuis in kerstsfeer te brengen. Zelfs het kleinste kamertje ontsnapt niet aan een portie seizoensdecoratie. Het helpt natuurlijk dat ik ook een creatief kantje heb 😄

Hét belangrijkste wapen is echter blijven buitenkomen en blijven bewegen! De fiets blijft iets vaker op stal, maar de benenwagen wordt des te meer ingezet. Ik geef je graag wat weetjes en tips. Wedden dat ook jij vaker uit je luie zetel komt de komende wintermaanden.

De voordelen van winterwandelen (of elke andere sportactiviteit in buitenlucht):
  • Nog meer dan in de warmere maanden krijgt je lijf een echte immuniteitsboost. Geef toe, in deze coronatijden wil je toch helemaal niet beginnen niezen of hoesten.
  • Je lichaam moet (meer) moeite doen om warm te blijven, dus verbrand je meer calorieën en heb je een betere vetverbranding. Een goed excuus als je toch de drang van dat extra chocolaatje niet kunt weerstaan.
  • Dagelijks een tijdje in de buitenlucht vertoeven zorgt ervoor dat je vitamine D aanmaakt, onmisbaar voor sterke botten en spieren. Vergeet dus dat supplement uit een doosje en trek de natuur in.

Tips voor het winterwandelen:
  • Dat je je goed moet induffelen, lijkt evident. Ga daarvoor resoluut voor meerdere laagjes en niet voor één warm kledingstuk. Drie laagjes is ideaal (al durft deze koukleum wel eens voor vier of vijf te gaan) en zorg voor ademende stoffen. Moet ik nog zeggen dat een wind- en waterdichte jas geen overbodige luxe is 😉
  • Nu we toch over kleding bezig zijn... Steek ook jouw voeten in een aangepaste outfit. In de wintermaanden liggen veel paden er modderig bij, dus waterdichte schoenen met een stevige grip zijn meer dan aan te raden. Je handen verdienen dan weer een goed paar handschoenen (ook hier durf ik voor het laagjesprincipe te gaan... had ik al verteld dat ik écht wel een koukleum ben). Kies tot slot een muts (eventueel met een fleecevoering) om het plaatje compleet te maken.
  • Een laatste tip met een hoog kerstgehalte: zorg dat je opvalt in het (schemer)donker. Een fluohesje gaat voor sommigen misschien te ver, maar zorg toch voor de nodige "sprankelelementen". Dat kunnen bijvoorbeeld reflecterende armbanden of lichtgevende clips zijn. Met mijn pulserende lichtjes in mijn schoenclips voel ik me net een versierde kerstboom, maar gezien word ik! 

Geniet van je winterwandeling en trakteer jezelf achteraf op een warme kom soep of een lekkere chocomelk!

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts