Wandelen langs de Lovaart en de IJzer... met een leuke extra achteraf

Amper 600 inwoners, maar charme in overvloed: dat is Pollinkhove, het startpunt voor mijn wandeling vandaag in de IJzerbroeken.

Toen ik deze morgen thuis vertrok, was het zwaarbewolkt. Onderweg begon het dan ook nog eens te miezeren. Maar zie, ik naderde de Westhoek en de hemel brak open. Als ik aan de imposante gotische Sint-Batholomeuskerk uit de auto stap, is dat onder een stralend zonnetje. Wandelen in de Westhoek én mooi weer: mijn hart maakt een dubbel sprongetje. Ik ben helemaal in de stemming voor de Beverdijkwandelroute.


Een paar rustige straten en wat veldwegels later sta ik voor de eerste keer vandaag langs de Lovaart. Dit verbindingskanaal tussen Veurne en de IJzer werd in de 12de eeuw gegraven en was tot in de 19de eeuw druk bevaren. Nu kunnen vooral wandelaars en fietsers genieten van de landelijke omgeving en dat langs een mooi jaagpad.

Een van de vele wegkapelletjes: de Machuutskapel.

De Machuutmolen: sinds 1958 beschermd, maar compleet in verval.
 
Doorkijkje vanop het jaagpad met in de verte de Markeymolen.

Een jaagpad dat me naar de sluizen van Fintele brengt. Dit gehucht ligt op de samenvloeiing van de Lovaart en de IJzer. Ook de Grote Beverdijkvaart mondt hier uit. In de Middeleeuwen stond op deze plek een windas die boten over de dam van de ene naar de andere rivier hees. Dat moet nogal een spektakel geweest zijn. In de 19de eeuw werd dan gestart met de bouw van het huidige sassencomplex. De tijd dat vrachtschepen hier passeerden, ligt echter ondertussen al een tijdje achter ons. Vandaag kan je als fietser of wandelaar aangenaam verpozen op één van de vele picnickbanken die aan het "infohuisje" geplaatst zijn... een fantastisch initiatief!

Het sluizencomplex

Het onthaalpunt bij Fintele.

De wandeltocht gaat verder langs het jaagpad van de IJzer: goed voor enkele kilometers wandelgenot langs de GR130. Voor wie een meerdaagse tocht wil maken door vlak en open landschap is deze GR130 een aanrader: je vertrekt in Buysscheure in Frans-Vlaanderen om op de zeedijk van Nieuwpoort te eindigen. Onderweg is de IJzer de rood-witte draad die je van beekje tot rivier ziet groeien.


Langs de IJzer.


Voor mij eindigt dit stukje veel te snel, maar het is nog niet uit met de pret. Via de dijk van Veurne-Ambacht en de uitgestrekte wei- en graslanden van de Kievitshoek beland ik aan de Grote Beverdijkvaart. Nou ja, groot... Er ligt wel een magnifiek brugje over.



Via verkeersarme weggetjes en een paar kerkwegels sta ik ineens weer aan de Lovaart. Daar moet ik eerst een heel steil boogbrugje over vooraleer ik nog een laatste stukje jaagpad voor vandaag onder de voeten krijg. Voor ik het weet, sta ik terug aan de Sint-Bartholomeuskerk... Mooie liedjes duren niet lang. Of toch?


Het vlakke en open landschap van de IJzerbroeken.

Want nu ik in de buurt ben, kan ik het niet laten om nog even een korte strandwandeling in Sint-Idesbald te gaan maken. En zo wordt een superdagje een megafantastisch dagje!





Vertrek : kerk Polllinkhove
Afstand : 8,2 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen - 9/10 (zonnig, 22°C, 4 Bft) - stilte : 9/10

De Beverdijkwandelroute is bewegwijzerd met zeshoekige bordjes. Op https://www.westtoer.be kan je de route als pdf of gpx downloaden. Via de webshop kan je de wandelkaart aankopen.
Je checkt ook best even op deze site of de route nog bestaat, want het wandel- en fietsaanbod wordt regelmatig vernieuwd.
Veel bankjes. Horeca onderweg in Fintele.

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.


Reacties

Populaire posts