Intens wandelplezier op het Wardpad

Bijna een jaar geleden werd het Wardpad ingewandeld, een pad genoemd naar Ward Verhaeghe die in 2016 op veertigjarige leeftijd bij een tragisch fietsongeval om het leven kwam. De initiatiefnemers Natuurpunt en Davidsfonds Zottegem willen je met deze wandeling in de Zwalmvallei inspireren om ver van alle drukte even stil te worden én af en toe ook stil te staan. 

Life itself is a winding path.

Start van deze wandeling is de Boembekemolen in Michelbeke. Deze molen is één van de vijf watermolens op de Zwalm. Hij werd ingericht als bezoekerscentrum van Natuurpunt voor het natuurgebied Middenloop Zwalm, een natuur- en cultuurlandschap dat gevormd werd door de Zwalm en een oude spoorwegbedding, beter gekend als het Mijnwerkerspad.


De Boembekemolen


Waar tot 1963 de trein de mijnwerkers van Zottegem en omstreken naar de Henegouwse steenkoolmijnen bracht (en niet altijd in de meest comfortabele omstandigheden) is het nu zalig stappen. Een paar keer opgeschrikt door voorbijflitsende wielrenners, maar dat kan de pret niet drukken.


Ook al loopt het Mijnwerkerspad uitnodigend nog een heel eind verder, ik neem een boerenafslag om wat verder een smal graspaadje te volgen langs de weilanden. Na een week met veel regen zijn waterdichte schoenen geen overbodige luxe. En zelfs dan hou ik het niet helemaal droog, want op sommige stukken kan je niet anders dan de modder induiken. Dat wordt schoenen poetsen vanavond, de sokken neemt de wasmachine wel voor haar rekening. Maar ik vind het geweldig: een notelaar onderweg trakteert met op wat lekkers, de panorama's zijn schitterend en onderweg spotte ik ook al een aantal gedichten van Toon Hermans, één van mijn favoriete woordkunstenaars.





Na een korte asfaltpassage treed ik in de pootsporen van een kudde koeien. Voor zover mijn schoenen nog niet helemaal onder de modder zaten, dan is dat bij deze geregeld. Iets verder wacht mij een "gevaarlijke afdaling"... kasseien en nattigheid, da's nooit een ideale combinatie, maar al bij al valt het reuze mee.






Een zandpad brengt me naar het mooiste stukje van deze wandeling: een kronkelend vlonderpad doorheen een bosje en langs een weiland. Een aantal tegenliggers doen me coronagewijs een paar keer terugkeren naar het begin, maar erg vind ik dit helemaal niet... integendeel. Op deze plek zou ik uren kunnen mijmeren: de geborgenheid van het bos, het slingerend plankenpad, de aroma's van de natte aarde en bladeren, de indringende stilte,... Dit is het summum van een trage weg in al zijn betekenissen.

De ene koe heeft al meer geluk dan de andere.

En dan sta ik plots in een weide waar het pad verdwenen lijkt... op het eerste zicht geen bewegwijzering te bespeuren. Ik loop tot aan de uitkijktoren, maar daar is de weide afgemaakt. Even terug dan maar. Er loopt een koeienspoor door een waterstroompje... één grote modderpoel uiteraard. Aan de overkant van de weide bespeur ik een bank van Natuurpunt, dus het ziet ernaar uit dat ik die kant op moet. Gelukkig liggen er door de storm van het voorbije weekend her en der afgebroken takken. Eentje ervan (een stevig exemplaar) doet even dienst als springstok. En net als ik dacht alle "avontuur" gehad te hebben, bespeur ik een overstapje over de prikkeldraad. Deze wandeling wordt met de minuut leuker!




Het laatste stuk wandel ik op onverharde landwegen en voor ik het goed en wel besef, sta ik terug aan de Boembekemolen. 

De Boembekekapel

Hoeve Hostellerie

Het Wardpad... een topervaring die je voelt tot in de toppen van je tenen. Ik heb genoten van begin tot einde!

Vertrek : Boembekemolen, Boembeke 19, Michelbeke (gratis parkeren, 10-tal plaatsen)
Afstand : ca 6 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen - 9/10 (half bewolkt, 18°C, 2 Bft) - stilte : 9/10

Het Wardpad is bewegwijzerd  (bordjes met groene ruit). 
Op de site van Natuurpunt (https://www.natuurpunt.be/natuurgebied/middenloop-zwalm) kan je de route downloaden. 
Een paar bankjes. Horeca van april tot oktober op zondagmiddag in de Boembekemolen.

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts