In het hart van de azaleastreek

Voor deze middag wordt vanaf 14 uur stevig onweer verwacht, dus ik zoek het vandaag niet te ver. Ik ga op tocht in een stukje - voor mij onbekend - Waasland: de regio rond Lochristi, Beervelde, Zeveneken en Lochristi, een regio bekend om de sierteelt en van de azalea in het bijzonder.


Ik vertrek aan de kerk van Zaffelare tussen knooppunten 94 en 71. Rustige wegels brengen me tussen de mais- en aardappelvelden naar Zeveneken. Van de zeven eikenbomen naast de kerk waaraan het dorp zijn naam te danken heeft, is jammer genoeg geen spoor meer. Het spoor dat ook ik even bijster ben... Op de kerkwegel zijn ze met graafwerken bezig, dus word ik omgeleid. Dat gaat goed tot er een paar straten verder geen omleidingsbordjes meer te bespeuren zijn. Gelukkig weet Google Maps raad en een paar kilometer verder zit ik terug op het netwerk. Trouwens, nog geen azalea of serre gespot.

Wat ik in het gehucht Oudenbos wel ontdek, is de arbeiderswijk rond de Sint-Pauluskerk. Deze wijk werd in het begin van de 20ste eeuw door de Gentse textielfabrikant Ferdinand Hanus om en rond de plaatselijke textielfabriek aangelegd. De twee-onder-een-kapwoningen werden gebouwd in Normandische stijl en springen er dus wel uit tussen het allegaartje van Vlaamse bouwstijlen.



Mijn fietsritje gaat verder langs rustige straatjes en verkeersvrije paadjes naar Beervelde. Een tijdje wordt het iets drukker op de baan, maar ik verlaat toch even het parcours voor een kort bezoek aan het kasteelpark van Beervelde. Dit 25 hectare grote kasteelpark werd in de 19de eeuw aangelegd in Engelse landschapsstijl en het moest dienen ter promotie van de toen nog prille Gentse sierteelt. Dit gebeurde in opdracht van de graven de Kerchove de Denterghem en vandaag is het domein nog steeds in het bezit van dezelfde familie. Tweemaal per jaar worden hier de Tuindagen van Beervelde georganiseerd, maar ook andere activiteiten kunnen op veel bijval rekenen. Zo wordt deze zomer "Summer in the Park" georganiseerd: na een wandeling in het park kan je terecht in één van de bars of aan de foodtruck voor allerlei lekkers en dat in een sprookjesachtig kader. Je kan zelfs overnachten op het domein in een Tortiga; vrij prijzig, maar origineel.



Eenmaal terug op het netwerk gaat het eerst een stukje langs de fietsostrade en dan via rustige straten en een prachtige bomendreef richting Lochristi. Aangekomen aan knooppunt 10 besluit ik het lusje dat me voorbij het Proefcentrum voor Sierteelt zou brengen achterwege te laten... De wolken in de lucht zien er steeds minder vriendelijk uit.



In Lochristi loopt het een tweede keer mis: een hele straat is opgebroken en zwaar geschut is druk in de weer. Wat nu? Ik weet me nog een stukje langs het geïmproviseerde voetpad een weg te banen, maar dan sta ik voor een grote berg puinafval. Tja, dan maar rechtsomkeer maken zeker? Mijn beteuterde snoet wordt echter opgemerkt door een van de wegenwerkers en die wenkt dat ik verder mag. Ter ere van mijn passage wordt zelfs al het werfverkeer even stilgelegd. Een glimlach hier, een opgestoken hand daar, zo voelt het waarschijnlijk om koningin te zijn 😄. Ik word zelfs geholpen om mijn fiets weer de puinberg op te krijgen. Toffe gasten! En zo kan ik toch verder peddelen in de hoop de regen voor te blijven.


Het laatste stuk brengt me nog naar het kleine dorp Hyfte... Daar wordt het me duidelijk dat ik er een beetje vaart moet beginnen inzetten. En net nu beginnen her en der serres in het landschap op te duiken. 


Bij het binnenfietsen van Zaffelare spot ik nog het LoS, het Lochristi Sierteeltmuseum dat ondergebracht werd in de voormalige pastorie. Hier kan je alles ontdekken over het ontstaan en de geschiedenis van de teelt van azalea's, begonia's, camelia's en orchideeën. Ik sta voor een gesloten deur, dus zal het voor een ander keertje zijn. 



Net als de eerste druppels beginnen vallen, vertrek ik huiswaarts. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik de donkere wolken ontladen... klank- én lichtspel. Ben ik daaraan eventjes mooi ontsnapt.

Vertrek : kerk Zaffelare (tussen knooppunten 94 en 71 (gratis parkeren in de omliggende straten)
Afstand : 37 km - lusvormig - vlak 
Mijn persoonlijke scores : algemeen :  7/10 (zonnig tot zwaar bewolkt, 23°C, 3 Bft) - stilte : 7/10

Suggestieroute van Routen op het fietsnetwerk Waasland.
Paar bankjes. Horeca onderweg en aan vertrekpunt.

De originele suggestieroute kan je terugvinden op https://www.routen.be/het-hart-van-de-azaleastreek-fietsroute. Opgelet: op datum van publicatie van deze post klopte de pdf niet helemaal omdat het netwerk ondertussen een update heeft gekregen. Dit werd gemeld en hopelijk binnenkort aangepast.
Meer info over het sierteeltmuseum: https://www.sierteeltmuseum-los.be.
Voor info over de activiteiten van Kasteelpark Beervelde kan je terecht op https://parkvanbeervelde.be/nl.

De fietsnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://vlaanderen-fietsland.be )

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts