Gedachtenscharrel... De weldaad van een zomerse ochtendwandeling

Als je mij vraagt met wie ik graag eens aan tafel zou gaan zitten voor een gesprek, dan zou je wellicht volgend antwoord krijgen : mogen het ook meerdere mensen zijn en kan het gesprek ook al wandelend?

"An early morning walk is a blessing for the whole day"
- Henry David Thoreau -

Er zijn zoveel mensen die mij inspireren... Eén ervan is Henry David Thoreau, een Amerikaanse dichter-natuuronderzoeker die - jammer genoeg voor mij - leefde in de 19de eeuw. Hij was zijn tijd ver vooruit... Hij engageerde zich voor natuurbehoud en voor het leven in harmonie met de natuur. Vandaag wordt hij nog steeds gezien als voorloper van de ecologie als wetenschap. Wat mij betreft, sluit zijn levensvisie op veel vlakken heel goed aan op hoe ik zelf in het leven sta of wil staan. Zijn meesterwerk "Walden, or Life in the Woods" is een mix van natuurwaarnemingen, sociale kritiek en filosofische inzichten.

Net zoals Thoreau geloof ik heel hard in de therapeutische werking van de natuur en zijn inzichten zijn vandaag nog altijd even relevant als twee eeuwen geleden. Zijn "quotes" zijn bij natuurliefhebbers en wandelaars dan ook heel populair. Ikzelf gebruik ze als leidraad voor "oefeningen" die je kan doen in de natuur. 

Een mooie oefening voor een zomerdag

Zet je wekker op een onchristelijk uur en ga 's ochtends heel vroeg wandelen, voor de rest van de wereld wakker wordt. Dit is het moment van de dag waarop je bewust kunt genieten van de rust en de stilte, er is nog niemand te zien, de lucht is zwaar van verse geuren en de dag zit nog vol beloftes. 
Geniet van de ontwakende natuur, de dauwdruppels, de bloemen die hun kopjes weer oprichten, die eerste zonnestralen. Het zijn trouwens die eerste vroege zonnestralen die je immuniteit een enorme boost geven. Je wordt niet alleen vrolijker als de zon schijnt, maar je krijgt ook effectief een portie vitamine D binnen... essentieel voor onder meer je botten en een goede nachtrust.

Trakteer jezelf dus op zo'n ochtendwandeling. Energie voor een hele dag!

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts