Fietsen in het Land van Nevele

Vandaag een rustig tochtje langs jaagpaden en weiden vol koeien... En eentje met weinig foto's. Na een tiental kilometer kwam ik tot de vaststelling dat ik een lekke band had. Opgeven was geen optie, zo weinig mogelijk stilstaan onderweg was dat wel. Maar ik loop vooruit op de feiten.

We starten aan de kerk van Merendree en zetten koers naar het Schipdonkkanaal. Zalig ongestoord autovrij fietsen langs het jaagpad en ondertussen bootjes kijken. In Nevele wisselen we via de fiets- en wandelbrug van oever en verkennen even het geboortedorp van Cyriel Buysse en de wielrennersbroers Willy, Walter en Eddy Planckaert. 

Langs kleine wegen fietsen we door Meigem en nog even verder lonkt de kersenautomaat van Goed ten Broecke. Het kersenseizoen is voor mij altijd een beetje feest, dus installeren we ons met onze aankoop aan de picknicktafel in de perenboomgaard. Een spinnende poes aan mijn voeten maakt het plaatje compleet.

Kraakvers en sappig

Bij het vertrek merk ik direct dat er iets niet klopt... lekke band. Dus pompen maar. Worst case heb ik een reparatieset bij of kan ik nog altijd de pechverhelping bellen, maar toch maar eerst even zo. 

Met vol goede moed gaat het verder naar Vinkt, nét niet West-Vlaanderen. Normaal gezien zouden we hier iets langer halt houden bij de executiemuur, het gedenkteken en de graven die herinneren aan het drama dat zich hier tijdens WOII afspeelde, maar mijn rebelse band loopt nog sneller leeg als ik stilsta. Gelukkig is er een lokale aardbeienteler die naast een automaat ook een fietspomp en zelfs oplaadpunten voorziet. Dat noem ik nu eens een initiatief om toe te juichen. 

Werkloze aardbeienserres

Dus wij weer verder door het open landbouwgebied met als bondgenoten de akkers vol mais, kolen, aardappelen, ... De witte Artemeersmolen kan ik niet zomaar voorbijfietsen, die verdient een kiekje. 

De Artemeersmolen is nog steeds actief.

Een paar kilometers verderop hetzelfde verhaal voor het kasteel van Poeke, het roze waterkasteel in rococostijl. Van ver is het prachtig, dichterbij ziet het er allemaal een beetje verwaarloosd uit. Het kasteel is eigendom van de stad Aalter en op een aantal evenementen na wordt het kasteel niet gebruikt. Ik kan me best voorstellen dat de stadskas zeker nu geen grote investeringen toelaat, maar toch jammer. Er is ook een heel mooi wandelpark rond het kasteel.

En net dan steekt het zonnetje zich weg... Geloof me, de gevel is roze.

De terrasjes op het gezellige dorpsplein van Poeke lonken, maar we besluiten toch maar door te fietsen. De stille weggetjes kronkelen zich langs grachten, boerderijen, kapelletjes en uitgestrekte weides. Opeens wordt het landschap bosrijker en we horen reeds het geraas van de auto's op de E40. Even een versnelling of twee lager en de brug over. Daar moeten we terug even aan de kant om de grove middelen in te zetten voor mijn lekke band. Zo'n busje reparatieschuim werkt zeer efficiënt, maar het plakken van mijn band mag ik nu wel vergeten. Om me te troosten, nemen we even pauze aan de Kraenepoel met op de achtergrond de Markettebossen. Beiden behoren eigenlijk tot het oorspronkelijke Bulskampveld dat zich ooit uitstrekte van Aalter tot Brugge. 

De Kraenepoel ontstond in de 13de eeuw door het steken van turf.
De overgebleven put werd gebruikt om vis in te kweken.

Een tweede berg komt in zicht : ditmaal moeten we de spoorweg over en niet veel verder staan we in Bellem. Hier ook leuke terrasjes, maar die zitten allemaal vol... net als mijn band, dus het had gekund. Dan maar het jaagpad van het kanaal Gent-Brugge op. Een kleine negen kilometer verder bereiken we het Goed van Schipdonck in Merendree, de hoeve die het kanaal zijn naam zou hebben gegeven. Op de brug heb je een mooi uitzicht op het "eiland" in het Schipdonkkanaal vlak voor de kruising met het kanaal Gent-Brugge. Hier moet ik gewoon nog even halt houden.

Paadjes jagen langs het kanaal Gent-Brugge (of Brugse Vaart)

Het "eiland" met daarachter de sluis van Schipdonk

Via een kerkpaadje fietsen we recht naar het centrum van Merendree. Wie goed kijkt, ziet door de haag het Kasteel Te Velde, nog zo'n roze exemplaar. Nog een laatste blik op de fraaie, omwalde pastorie ... duimen hoog, maar nee, ook hier terrasjes vol.
Dan maar de fietsen opladen ... gelukkig is er in de ijskast thuis ook iets lekkers te vinden.

Vertrek : kerk Merendree (gratis parkeren - 20 plaatsen)
Afstand : 42 km - lusvormig - vlak (met een paar bruggen)
Mijn persoonlijke scores : algemeen :  8/10 (licht bewolkt, 21°C, frisse bries) - stilte : 8/10

Route op de fietsnetwerken Meetjesland, Brugse Ommeland en Leiestreek.
Suggestieroute 38 uit de Knooppunter Groot Fietsboek Vlaanderen.
Knooppunten : 73 - 75 - 77 - 82 - 91 - 94 - 93 - 98 - 48 - 18 - 16 - 10 - 8 - 4 - 7 - 6 - 5 - 85 - 83 - 81 - 2 - 18 - 73
Een paar bankjes. Veel toffe horeca en een paar fruitautomaten (in het seizoen) onderweg.

De fietsnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://vlaanderen-fietsland.be )

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts