Natuurwandeling in het Heidebos

Op deze eerste officiële zomerdag laat de zon ons een beetje in de steek. Maar dat houdt me niet tegen om van naderbij kennis te gaan maken met een pas ontdekt natuurgebied. Vorige week nog voorbijgefietst, nu op stap in het Heidebos !

Kuifvlinder in wording

Rups van de Sint-Jacobsvlinder

Al vanop de parking ziet het er veelbelovend uit : loofbomen aan de ene kant, naaldbomen aan de andere en daartussenin een stevig zandpad. Ideale ondergrond om te wandelen.


Al in de eerste bocht valt het op hoeveel varens er hier groeien... hele weides vol. Even verder lees ik op één van de talrijke infoborden dat de adelaarsvaren het hier zo'n beetje voor het zeggen heeft. Met regelmatige maaibeurten probeert men de verdere verspreiding in te dijken. Op die manier krijgen andere planten opnieuw een kans. 
Bij de naam "Heidebos" verwacht ik inderdaad heide en geen varens... daar wordt nu volop werk van gemaakt. Toch is het wel uniek, zo'n varenbos.




Ik volg een combinatie van de rode lus en de AS Adventure-route. Het Heidebos speelt gaandeweg zijn troeven uit : statige dreven afgewisseld met een partijtje ongeregeld sparrenbos, dan weer een open vlakte waar varens vrij spel hebben of een perceel aangeplant met dennen. Alle variaties groen passeren de revue.


Het wandelpad is trouwens zo "aangelegd" dat je andere wandelaars al gauw niet meer ziet of hoort ; daarvoor zitten er genoeg bochtjes en kronkels in. 
En na zo'n kronkel loop ik een nogal forse dame tegen het lijf.... één van de twintigtal Galloways die hier in het gebied rondlopen. Hun aanwezigheid verklaart meteen de prikkeldraad die je overal ziet. Niet echt storend, maar daardoor voelt het toch iets minder als een echt bos aan.


Ik laat ze rustig haar beheerswerk doen en wandel verder... genietend van de afwisselende natuur. En af en toe schrikkend van een boskabouter...


Vertrek : parking 2 Heidestraat, Wachtebeke
Afstand : 8 km (combinatie rode lus en AS Adventureroute) - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen :  8/10 (licht bewolkt, 22°C, weinig wind) - stilte : 8,5/10
Opmerking : de gele route komt heel dicht tegen de E34 aan ; voor wandelaars die verkeerslawaai geen probleem vinden,  is dit ook een mooie lus. Voor mij persoonlijk komt deze minder in aanmerking.

Natuurpunt stippelde drie routes uit in dit gebied. Je kan deze routes terugvinden op Heidebos.

Vrij veel bankjes. Geen horeca.

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.



Reacties

Populaire posts