Langs charmante dorpen in de Zwalmvallei

De inspiratie was een beetje zoek deze morgen. Dan maar even geloerd op de site van Toerisme Oost-Vlaanderen. Ik ga voor de suggestielus “Wandelen langs charmante dorpen” in de Zwalmvallei. De Vlaamse Ardennen hebben hun naam als wandelwalhalla al meer dan eens voor mij waargemaakt, dus dit kan niet mislopen.

De start van de wandeltocht ligt aan de parking van het educatief natuurcentrum De Kaaihoeve. Door de coronamaatregelen is het centrum in de voormalige hoeve jammer genoeg gesloten, dus wandel ik meteen de natuurtuin in. Daar kom je vanalles te weten over het belang van de biodiversiteit.

Altijd blij met wolkjes van de partij

De wandeling gaat verder naar Meilegem met een klein stukje langs een iets drukkere straat en dan langs autoluwe veldwegen naar het dorp Beerlegem, een typisch “straatdorp” dat door de rijksweg doorsneden wordt. Die moet je gelukkig enkel maar oversteken… de wandelpret wordt meteen aan de overkant verdergezet.

Beerlegem-centrum : een kerk en een horecazaak

Ik kom terecht in de Munkbosvallei, een kostbaar stukje natuur met weides en bossen. Er komt zelfs een klauterpartijtje bij kijken. 

Zalig bospaadje

Klauteren voor beginners

Afwijken van de route is mijn “specialiteit”, dus voor het mooie Dikkele maak ik graag een omweggetje. Dit dorp ademt rust uit en de tijd is hier precies blijven stilstaan. Niet verwonderlijk, want van doorgaand verkeer is hier geen sprake.

Het beschermde dorpsgezicht van Dikkele

Spijtig... gesloten

Dorpse charme

Langs veldwegen gaat het verder naar het piepkleine Paulatem. Tarwe- en gerstvelden, weides met paarden, akkers vol wortels en erwten, … deze streek ademt landbouw.

Even goedendag zeggen

Allen daarheen!

Close encounter

Met de zon en wolken als metgezellen stap ik verder naar de Kaaimeersen, nog zo’n fijn stukje natuur met een oude Scheldearm en een moerasgebied.

Het gekwetter krijg je er gratis bij

Oude Scheldearm

En dan sta ik plots op het jaagpad van de Schelde. Nog een paar honderd meter en dan zit deze tocht erop. Opnieuw een topervaring rijker!

Paadjes jagen

Vertrek : PNEC De Kaaihoeve, Oude Scheldestraat 16, Meilegem
Afstand : 10,9 km - lusvormig - licht glooiend
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 9/10 (bewolkt tot zonnig, 18°C) / stilte : 9/10

Route op het wandelnetwerk Zwalmvallei
Knooppunten : 96 - 95 - 93 - 94 - 83 - 82 - 80 - 79 - 84 - 85 - 89 - 93 - 92 - 99 - 98 - 96
Een enkel bankje in de dorpskernen. Weinig horeca (aanraders in Dikkele).

De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://wandelknooppunt.be)

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts