Op krekentocht

Mijn geliefde Meetjesland… je bent me tijdens de coronacrisis nog dierbaarder geworden. Onbekend, onbemind, maar des te meer ongerept. Je vindt hier een wandel- en fietsparadijs ver weg van alle drukte.

Een van mijn favoriete plekken is het krekengebied, helemaal in het noorden en flirtend met de Nederlandse grens. Vandaag staat dan ook een schitterende fietstocht gepland langs “mijn” Meetjeslandse hotspots.

De route begint in Balgerhoeke met een mooi aanloopje langs het Schipdonkkanaal. Na een drietal kilometer gaat het over Celiebrug, een ijzeren ophaalbrug die heropgebouwd werd na de vernietiging van WOII, en zet ik koers naar Sint-Laureins. Wie even van de route wil afwijken, kan ik een ommetje naar het Godshuis aanraden, een gebouw met een rijke geschiedenis. Zo werd het oorspronkelijk in de 19de eeuw gebouwd als een soort ziekenhuis voor mensen met moeraskoorts, maar doorheen de jaren werd de bestemming een flink aantal keer gewijzigd. Zo was het een tehuis voor bejaarden, een weeshuis, een school, een schuilplaats tijdens de oorlog, … om te eindigen als hotel. Het is een prachtig staaltje van neoclassistische architectuur met een paar elementen van neobarok en neorenaissance. En je verwacht zo’n gebouw hier helemaal niet.

Maar de kreken lonken… Ik krijg afwisselend landwegen en grintstroken onder de banden. De eerste kreek komt al in zicht en wat voor één : de Boerekreek. Hier bevindt zich ook het Provinciaal Sportcentrum, maar wees gerust, het is hier geen koppenlopen.

Dan gaat het een stukje langs het Leopoldkanaal om via het kleine Waterland-Oudeman aan de Molenkreek te belanden.

En dan op naar de apotheose! Via het landelijke Sint-Margiete beland ik aan de Hollandersgatkreek en aan de Blokkreek. Deze laatste is enorm in trek bij vissers en ze weten net als ik waarom.


Even verder de laatste kreek op deze tocht, de Vrouwkenshoekkreek. een paar jaar geleden nog het decor van de Big Jump.

Via het jaagpad van het Leopoldskanaal fiets ik verder tot ik terug aansluit op het Schipdonkkanaal en ik zo terug aan de auto beland. Iedere keer opnieuw : WOW!

Vertrek : centrumparking naast de kerk, Balgerhoeke
Afstand : 50 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 9/10 (zonnig, 28°C, weinig wind) / stilte : 9/10

Route op het fietsnetwerk Meetjesland
Knooppunten : 95 - 21 - 15 -16 - 91 - 89 - 85 - 81 - 82 - 75 - 72 - 68 - 67 - 46 - 44 - 42 - 41 - 83 - 86 - 90 - 92 - 12 - 16 - 15 - 21 - 95
Vrij veel bankjes en picknicktafels. Horeca in dorpen en onderweg.

De fietsnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://vlaanderen-fietsland.be )

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts