Fietsen in twee provincies


Staycation coronastyle... Onder het motto "Every bike ride is a tiny holiday" doe ik vandaag een ritje van een kleine 60 kilometer in zowel Oost- als West-Vlaanderen. 

Vertrekken doe ik aan de kerk van Balgerhoeke om dan langs het Schipdonkkanaal koers te zetten naar Middelburg, de kleinste deelgemeente van Maldegem. Maar wel met de hoogste postcode van België, 9992. Aangezien Nederland op dit moment geen optie is (wegens gesloten grenzen) heb ik op deze manier toch een beetje een "buitenlandgevoel". Temeer dat je hier niet ver moet zoeken om een grenspaal te vinden.

Ik blijf flirten met de Nederlandse grens, want ik fiets verder door het heerlijke polderlandschap naar Lapscheure, deelgemeente van Damme. Een festijn voor de rustzoeker : weidse landschappen met oude dijken, kreken en grachten. En zo ben ik ook meteen in West-Vlaanderen aanbeland.

Plattelandswegen brengen me naar de Damse Vaart, met zijn statige populierenrijen een lust voor het oog... en een feestje op de fiets. Deze keer fiets ik niet door tot in Damme, maar buig af naar Moerkerke, eveneens een deelgemeente van Damme. Niets doet vermoeden dat in dit dorp de handel ooit welig tierde en Moerkerke een levendige gemeenschap was. Maar toen verzandde het Zwin... Vandaag zijn er wel nog toffe horecazaken langs de Vaart. Als kind ging ik hier al dikwijls iets eten of drinken, na het vissen met mijn papa. Die wist ook al waar het goed toeven was.

De tocht eindigt zoals hij begon met een mooi stukje Schipdonkkanaal. Een afwisselend en ontspannend tochtje!

Vertrek : parking kerk, Balgerhoeke
Afstand : 57 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 9/10 (zonnig, 24°C, weinig wind) / stilte : 9/10

Route op de fietsnetwerken Brugse Ommeland en Meetjesland
Knooppunten : 95 - 21 - 15 - 16 - 12 - 5 - 56 - 58 - 68 - 40 - 8 - 68 - 58 - 82 - 15 - 21 - 16 - 66 - 65 - 3 - 6 - 15 - 21 - 95
Weinig bankjes. Horeca onderweg.

De fietsnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://vlaanderen-fietsland.be )

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.








Reacties

Populaire posts