Een Brieksken doen

Het wandelen rond de Poelbergsite (cfr post 27/05/2020) is zo goed meegevallen dat ik nu ook eens een fietsroute wil doen in deze streek op de grens van het Brugse Ommeland en de Leiestreek.

Het is zaterdag, zonnig en warm… dus veel concurrentie van wielertoeristen. Tja, die mannen moeten ergens trainen hé. Maar dat mag de pret niet drukken en ik snor langs landelijke wegen naar Marialoop, Pittem en Egem. Dit deel van de route valt een beetje tegen, want er is toch ook wel wat autoverkeer op de baan.


Overal op Vlaamse wegen komt men kapelletjes tegen.
Ik ben al lang de tel kwijt.

Maar zodra de tocht richting Wingene gaat, verandert mijn gevoel. Geen mens meer te zien. Hetzelfde verhaal in Sint-Jan en Schuiferskapelle.

Veel beloven, maar de deur is toe

In Kanegem hou ik wat langer halt. Dit is immers het geboortedorp van Briek Schotte en daar kun je niet omheen.


"IJzeren Briek" vereeuwigd

Sint-Bavokerk in Kanegem

Even weg van de route zie ik een molen staan… dus ik daar naartoe. Het blijkt de Mevrouwmolen te zijn, een prachtexemplaar, ook al heeft de restauratie heel wat voeten in de aarde gehad.

Mevrouwmolen uit 1844

Langzaam maar zeker nadert het einde van de rit. Nog even door Aarsele en dan zit het erop. Weer een deugddoend ritje.

Vertrek : parking Poelbergsite, Tielt
Afstand : 52 km - lusvormig - licht glooiend
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 7,5/10 (zonnig, 25°C, strakke NNO) / stilte : 8/10

Route op de fietsnetwerken Brugse Ommeland en Leiestreek
Knooppunten : 32 - 52 - 11 - 61 - 38 - 58 - 36 - 23 - 25 - 34 - 27 - 42 - 82 - 45 - 77 - 64 - 67 - 69 - 62 - 53 - 55 - 72 - 32
Weinig bankjes. Horeca in dorpskernen.

De fietsnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://vlaanderen-fietsland.be )

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts