De beentjes strekken in Het Leen

Eén van mijn vaste adresjes om "even" de benen te strekken is het provinciaal domein Het Leen.
Als je de verharde paden vermijdt (die overigens ideaal zijn voor rolstoelgebruikers en buggy's), dan heb je nog zo'n 18 kilometer onverharde wegels om je uit te leven. Ervaring heeft me ondertussen geleerd dat het merendeel van de bezoekers de verharde paden verkiest... Het is maar een tip.


Ik vertrek zoals altijd aan de parking en neem het eerste bospad naar links. Knooppunt na knooppunt slingert mijn toertje zich door het gemengd bos. Hier en daar tref je een (vis)vijver. Ik heb geluk en kan nog net de reigerjongen door het jonge gebladerte spotten. Mama en papa reiger vliegen af en aan.

Hier en daar zie je nog restanten van de tijd dat Het Leen een militair domein was, maar gelukkig doet de natuur haar werk. 


Het domein heeft trouwens meerdere gezichten : enerzijds is er het gemengde loofbos, maar er zijn ook zanderige stukken met een totaal andere vegetatie.



Voor de liefhebbers is er ook een bosinfocentrum (vernieuwd) en een arboretum met een indrukwekkende plantenverzameling.
Voor een natje en een droogje is er een cafetaria aan de ingang van het domein.

Ik zou zeggen : doen!

Vertrek : parking Het Leen
Afstand : 8,1 km - lusvormig - vlak 
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 9/10 (zonnig, 14°C) / stilte : 9/10

Route op het wandelnetwerk Meetjeslandse Bossen
Knooppunten : 10 - 11 - 16 - 17 - 5 - 4 - 13 - 14 - 12 - 11 - 10
Veel bankjes. Cafetaria aan de ingang (met groot terras en speeltuin).

De wandelnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://wandelknooppunt.be)

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.


Reacties

Populaire posts