Gedachtenscharrel... Bepakt en bezakt

Een doorwinterde langeafstandswandelaar zal wellicht de wenkbrauwen eens fronsen als hij/zij leest wat ik "maar" meeneem op mijn wandeltochtjes, maar dat zijn het dan ook... tochtjes. Met een rug die het de afgelopen twee decennia al meermaals heeft laten afweten, weet ik ondertussen perfect wat ik beter wel of niet doe om hem in optima forma te houden: wandelen ja, teveel gewicht meesleuren nee.


Toch zijn er een paar items die ik altijd in mijn rugzak heb zitten:
  • een zitzak als lichtgewicht alternatief voor het zitmatje (wij gebruiken nog steeds de zakken die ze vroeger in de brievenbus kwamen steken om oude kleding in te zamelen) : minder gewicht en minstens even efffectief;
  • twee herbruikbare flesjes/busjes drinkwater (twee keer een halve liter kan je beter qua gewicht verdelen dat een grote fles);
  • EHBO-setje (handige reissetjes verkrijgbaar in de winkel) aangevuld met blarenpleisters, desinfecteermiddel (kleine ampulles verkrijgbaar bij de apotheek zodat je niet een hele fles moet meesleuren) en tekentangetje;
  • toiletpapier;
  • papieren zakdoekjes;
  • plastic zakje om je afval in te bewaren tot aan de eerstvolgende vuilbak of tot thuis;
  • desinfecterende gel (koop een grote fles en verdeel zelf in kleine flacons) of doekjes;
  • powerbank en oplaadkabel;
  • zonnebrandcrème (miniflesje factor 50);
  • lippenbalsem (liefst met beschermingsfactor);
  • pen en schrijfboekje (voor al die spontane ideetjes die opborrelen);
  • verrekijker (als er vogels te spotten vallen);
  • bij twijfel over het weer: extra (regen)kleding;
  • extra paar wandelsokken;
  • een sneldrogend handdoekje uit microvezel;
  • een zeilbinder: hiermee kan je gemakkelijk iets aan de buitenkant van je rugzak vastmaken
  • routebeschrijving en wandel- of fietskaart (of de nodige apps op je mobieltje installeren);
  • zakmes;
  • als je gaat wandelen in de regen, dan is een regenhoes voor je rugzak best handig. Denk ook aan een waterdichte zak voor het opbergen van bepaalde kwetbare items (zoals bijvoorbeeld je powerbank);
  • een fluitje (voor noodsignalen);
  • een zonnebril met goede UV-bescherming (ook al staat die meestal op mijn neus);
  • misschien voor de hand liggend, maar vergeet je identiteitsdocumenten, je bankkaart, je ICE-nummers en wat contant geld niet mee te nemen.
Wat je rugzak zelf betreft :
Ik ga meestal op stap met een 10-liter-exemplaar. Als ik wat meer kleding moet meenemen, schakel ik over op een iets groter model. Ga sowieso voor een model met verstelbare bandjes, steunriempjes, aparte vakjes en rugventilatie.

Uiteraard hangt ook veel af van waar en hoe lang je gaat wandelen. Als we in het buitenland de bergen intrekken, zal ik bijvoorbeeld ook nog mijn wandelstokken meenemen. Of als er tunnels aan te pas komen, dan gaat ook de hoofdlamp mee.

Een gouden tip die ik zelf ooit van een ervaren hiker kreeg: met een te grote rugzak neem je automatisch te veel spullen mee. Wees dus kritisch als je begint in te laden.


© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.


Reacties

Populaire posts