Van de polders naar zee ... en terug

Weersvoorspelling: overwegend bewolkt, maar weinig kans op neerslag. Dus gooi ik mijn ebike op de fietsendrager en tuf richting Meetkerke.

Ik heb behoefte aan een flinke portie frisse lucht… de polders en de kust zijn dan ook een ideale combinatie.

In het pittoreske Meetkerke vind je een ruime onthaalparking, waar een infohut je meteen een aantal leuke weetjes meegeeft over het dorp en het polderlandschap.

Op de Kapellebrug

Er staat een route van zo’n 50 kilometer op het programma. Mezelf kennende zullen daar wel nog wat kilometertjes bijkomen ... de tol van de nieuwsgierigheid.

Ik neem eerst een aanloopje langs de Blankenbergse Vaart richting knooppunt 58, de enige onverharde strook die ik vandaag onder de wielen krijg.

Aan dit knooppunt word je meteen getrakteerd op een paar mooie plaatjes .

Vaartwegelkapel

Poldermolen van de Moere

En dan op weg door de poldervlakte. De vogels kwetteren hun ziel uit, het zonnetje doet haar best om door de wolken heen te breken, geen mens te zien in de weidse omgeving. Ik hou even halt bij het houten staakkapelletje om te genieten van de stilte.

Mét zitbankje om te genieten van het polderlandschap

Het landschap van het prachtig natuurgebied Uitkerkse Polders wordt hier en daar onderbroken door een boerderij. Ook hier word ik nog maar eens met de neus op de feiten gedrukt dat de droogte echt wel een probleem begint te worden voor de vele landbouwers uit de streek. Gelukkig voor hen is er hier nog geen captatieverbod.

Twee tractortjes water halen

Met een grote boog rij ik rond het centrum van Wenduine en bereik ik de Driftweg. Hier ligt een comfortabel en veilig fietspad langs de Duinbossen, een mooie groenstrook met beboste binnenduinen waar het leuk wandelen is. Maar ik zet mijn tocht verder en even later arriveer ik in De Haan . Hier wijk ik even af van de route, want deze kustgemeente is voor mij pure nostalgie. Voorbijrijden is dus geen optie. Ik denk dat iedereen wel zo zijn of haar favoriete badstad heeft en dikwijls heeft dat met je kinderjaren te maken. Dat is bij mij niet anders. Maar los daarvan is De Haan gewoon een pareltje. De gemeente ademt Belle Epoque. Daarvan getuigen de vele villa’s, het tramstationnetje en de hotels in Anglo-Normandische bouwstijl. Mijn tip: wandel of fiets zeker eens door de Concessie en keer terug in de tijd. Ik zet echter koers naar de dijk. Mijn maag knort en geef toe, een boterham smaakt eens zo goed met zicht op zee.

Lunch with a view

Eenmaal terug op de fiets gaat het richting Vosseslag, een gehucht van De Haan. Daar heb ik bijna iedere zomer van mijn kinderjaren doorgebracht, dus moet ik gewoon even het strand op. Fiets op slot, schoenen uit en even met de blote voeten door het zand .

Wachten op badgasten

Dit is ongeveer het keerpunt van de route van vandaag. Iets verder op de Driftweg verlaat ik Bredene en duik opnieuw de polders in. Het contrast kan bijna niet groter zijn : hoe volgebouwd de kustgemeentes zijn, zo leeg is het landschap dat zich onder mijn fietsbanden ontrolt. Wat Klemskerke aan charme mist - op de Geersensmolen na -, biedt het verstilde Houtave des te meer. Het polderdorp werd beschermd als dorpsgezicht en dat is naar mijn mening volledig terecht.

Houtave... waar kunstenaars thuis zijn

Het laatste deel van de tocht gaat nog een paar kilometers langs het lommerrijke jaagpad van het kanaal Gent-Oostende. Daar krijg ik gezelschap van andere sportievelingen, zowel naast als op het water. Tot slot fiets ik nog een stukje door de Meetkerkse Moeren en dan zit de tocht er jammer genoeg op. Het was een feestje op twee wielen!

Elk zijn waterbeleving

Vertrek : onthaalparking Dorpweg, Meetkerke
Afstand : 50 km - lusvormig - vlak
Mijn persoonlijke scores : algemeen : 9/10 (half bewolkt tot zonnig, 20°C, weinig wind) / stilte : 9/10

Route op de fietsnetwerken Brugse Ommeland en Kust.
Knooppunten : 58 - 32 - 77 - 86 - 15 - 2 - 83 - 34 - 31 - 6 - 56 - 96 - 12 - 98 - 28 - 20 - 39 - 56 - 64 - 58
Vrij veel bankjes en picknicktafels. Vrij veel horeca  (sowieso in de kustgemeentes).

De fietsnetwerken krijgen regelmatig een update. Check voor je vertrekt een routeplanner (bijvoorbeeld http://vlaanderen-fietsland.be ).

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.

Reacties

Populaire posts