Bergen die geen bergen zijn

Wie een écht vakantiegevoel wil krijgen in eigen land, die moet naar het West-Vlaamse Heuvelland !

Deze fusiegemeente bestaat uit 8 landelijke dorpen en dankt haar naam aan de verschillende heuvels in de streek, met de Kemmelberg als hoogste en wellicht bekendste. Vandaag ga ik al die heuvels uitgebreid testen… of zij mij, het is maar hoe je het bekijkt.

Officieel start deze bewegwijzerde West-Vlaamse Bergen-fietsroute in Kemmel, maar ik kies ervoor om op de route in te pikken in Westouter. Kwestie van après-vélo veel horeca-aanbod te hebben.

Deze streek ademt ook Den Grooten Oorlog, dus naast fenomenale vergezichten, intense natuur en stille dorpen vind je hier ook heel wat begraafplaatsen, monumenten en gedenkstenen. Mensen die net zoals ik hierin geïnteresseerd zijn, kan ik zeker ook één van de twaalf "14-18"-fietsroutes aanraden.

Ik start meteen met het enige stuk onverhard parcours van vandaag en fiets de Rodeberg op. Het Hellegatbos lonkt, maar dat zal voor een andere keer zijn. Via kronkelende landweggetjes gaat het naar de Kemmelberg. Met zijn 156 meter is hij de hoogste van de West-Vlaamse Getuigenheuvels. Getuigen waarvan? In al deze heuvels zit een zandlaag die een aanduiding (getuige) geeft welke geologische oorsprong het landschap ooit had. En dan gaan we terug tot 55 miljoen jaar geleden toen ons land nog uit één grote zeemassa bestond.

Breng in Kemmel zeker een bezoekje aan het bezoekerscentrum Heuvelland. Je vindt er niet alleen toeristische info, maar er is ook een permanente tentoonstelling over WO I en het landschap van de Kemmelberg.

Terug op de fiets. Rustige landwegen brengen me naar Voormezele en voorbij het Provinciaal Domein De Palingbeek. De mooiste landschappen rijgen zich aan elkaar. Wijtschate laat ik op deze route links liggen, maar het gaat meteen naar de kleinste stad van België, Mesen. Ook hier heeft de oorlog lelijk huis gehouden. Een aantal monumenten en beelden herdenken deze harde tijden.

The Christmas Truce

Zeker een omwegje waard : het Vredespark en de Ierse Vredestoren. Op je route vind je het Britse Messines Ridge Cemetery. Ik heb deze begraafplaats (en vele anderen) al meermaals bezocht en telkens opnieuw ben ik zwaar onder de indruk.

Om stil van te worden

Ook niet ver van dit stuk van de route ligt de Pool of Peace, de grootste overgebleven mijnenkrater van 1917.

Even doortrappen en ik kom aan in Wulvergem, het kleinste van de acht Heuvelland-dorpen. Nog wat heerlijke kilometers later doe ik Nieuwkerke aan. Niets doet vandaag vermoeden dat dit dorp ooit een bloeiend lakencentrum was dat zelfs met Ieper kon wedijveren. Of toch… het mooie raadshuis en de hallenkerk herinneren nog aan die glorieuze middeleeuwen.

Afdaling naar Wulvergem

Terug klimmen, deze keer op de West-Vlaamse variant van de Walletjes.. en ik word beloond met één van de mooiste panorama’s van de streek. De hele heuvelrij ligt te pronken onder een indrukwekkend wolkendek.

Via de Douvevallei kom ik aan in Dranouter, bij de meesten bekend om zijn folkfestival. Terug een nijdige klim naar de Kemmelberg, maar met onderweg een schitterend uitzicht op de beboste heuvelruggen.

Volgende “halte” is Loker, met één van de meest fotogenieke kerken die ik ooit heb gezien. Zeer speciaal ook met vier torentjes.

Sint-Petrus-kerk in Loker

De laatste kilometers geef ik mijn ogen nog flink de kost. Op het kruispunt van de Rodebergstraat ga ik even naar links. Daar kan je immers met de zetellift Cordoba van de Vidaigneberg naar de Baneberg. Ook al ziet het er allemaal wat oubollig uit, het is best wel speciaal om eens boven de wijngaarden te hangen.


Na dit leuke intermezzo zet ik de eindspurt in... mijn Picon Patron wacht.


Vertrek : kerk Westouter (Heuvelland)
Afstand : ca 52 km - lusvormig - glooiend tot steil
Mijn persoonlijke scores : algemeen - 9,5/10 (zonnig, 24°C) / stilte : 9/10

De West-Vlaamse Bergen fietsroute is bewegwijzerd met zeshoekige bordjes. Op https://www.westtoer.be kan je de route als pdf of gpx downloaden. Via de webshop kan je de fietskaart aankopen. Je checkt ook best even op deze site of de route nog bestaat, want het wandel- en fietsaanbod wordt regelmatig vernieuwd.
Vrij veel bankjes. Horeca in de verschillende dorpskernen met speciale vermelding voor brasserie "In De Zwaan " en restaurant "Vinke".

© 2020 Bouncing Kate - Alle rechten zijn voorbehouden.



Reacties

Populaire posts